Goda råd inför väntad getingsommar

Goda råd inför väntad getingsommar Värmeböljan som just nu parkerat över Sverige är gynnsam för alla insekter - även de oönskade i hemmen. Trygg-Hansa och deras samarbetspartner Nordisk Skadedjurs-bekämpning AB, NSB, är nedringda av kunder som behöver hjälp med alltför påträngande getingar. Trygg-Hansa och NSB uppmanar alla som besväras att så långt det är möjligt själva försöka förebygga problem genom att följa några enkla råd. - Om värmen håller i sig blir detta en väldigt gynnsam sommar för getingar och insekter. Så här långt är det betydligt fler getingar i år än exempelvis i fjol, konstaterar Rolf Jorde, skadedjursexpert på NSB. I Trygg-Hansas villahem- och fritidshusförsäkring ingår bland annat gratis borttagande av störande eller förstörande insekter, exempelvis getingar. Den kund som har fått ovälkommet besök får snabbt hjälp av Trygg-Hansas och deras samarbetspartner Nordisk Skadedjursbekämpning. - Vårt samarbete med NSB startade i vintras och fungerar mycket bra. Våra kunder är så här långt nöjda med att alltid kunna få snabb och professionell hjälp, inte minst för att ta bort getingar, säger Johan Schön, produktutvecklare på Trygg-Hansa. Trygg-Hansas och NSB:s bästa tips för att undvika getinginvasion är att sätta insektsnät vid takfot och andra ställen där det finns direkt ingång till undertaket och täta andra platser där man vet att getingarna bygger bo. Har boet inte blivit för stort kan man ta ned det. Prova också gärna "marmeladmetoden" för att hålla getingarna i schack. Tag en tom burk, häll i lite utspädd marmelad, sylt eller svartvinbärssaft och ställ ut den eller häng upp den en bit från huset. Getingarna dränker sig i detta. När senhösten kommer, då alla invånare i boet döda utom kanske en övervintrande drottning, bör alla bon man känner till tas bort. Problem med myror inomhus kan man enkelt lindra genom en enkel och giftfri metod. Blanda lika delar socker eller honung och vatten och häll i botten på några flaskor. Placera flaskorna utomhus intill husgrunden, under buskaget eller entrétrappa. Vid återkommande problem med myror inomhus bör man kontrollera att det inte finns någon rötskada inomhus. Myrstackar alltför nära huset bör grävas upp och kan läggas som utfyllnad eller dylikt. Kör därefter ett järnspett på platsen där stacken låg och låt stå över vintern. Järnspettet leder ner kylan i marken, vilket gör att myrorna inte återkommer. Fler tips och råd finns på www.nsbab.com För ytterligare information kontakta: Rolf Jorde, skadedjursexpert på Nordisk Skadedjursbekämpning, 0733 46 11 98 Johan Schön, produktutvecklare på Trygg-Hansa, 08 693 14 86 Elisabeth Sahlin, pressekreterare Trygg-Hansa, 08 693 14 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/10/20010710BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/10/20010710BIT00080/bit0002.pdf