Kräv typintyg för att minska mopedstölderna!

Trygg-Hansa uppmanar försäkringsbranschen: Kräv typintyg för att minska mopedstölderna! Efter tisdagskvällens Uppdrag Granskning i Sveriges Television uppmanar Trygg-Hansa sina kollegor i försäkringsbranschen att unisont kräva kontroll av typintyg för alla nyare oregistrerade mopeder som bolagen försäkrar. Uppmaningen syftar till att på ett snabbt och effektivt sätt få stopp på den dramatiska ökningen av mopedstölder . Bara under det senaste året har över 700 mopeder stulits i Sverige bland Trygg-Hansas försäkringstagare. Ofta är det unga personer som sparat länge till sin moped som drabbas. Bakom stölderna ligger ofta organiserade ligor, med ibland väldigt unga förövare, med utbredd häleriverksamhet. - I vissa områden vet vi att minst tio procent av stölderna är rån, det vill säga att ägaren blir hotad och bestulen på sin moped. Som jämförelse kan det vara värt att påpeka att i Stockholm i fjol stals 3-4 bilar på detta sätt. Vilken vuxengrupp skulle acceptera det förhållandet? Men tyvärr är detta en obehaglig del i våra ungdomars vardag som vi som försäkringsbolag försöker bidra till att stävja, säger Olle Molin, produktutvecklare motor på Trygg-Hansa. Den mest utsatta mopeden är den så kallade EU-mopeden. Anledningen till att den är så pass stöldbegärlig är att den är svår att skilja från den nationellt godkända klass 1 mopeden, som inte kräver registreringsskylt. Trygg-Hansa har under en tid krävt typintyg för den nationellt godkända klass 1 mopeden medan andra försäkringsbolag inte gjort det. - Om vi inom försäkringsbranschen vill medverka till att ungdomar får en säkrare tillvaro är detta ett steg på vägen. Genom den här åtgärden skulle vi kunna minska marknaden för häleriverksamheten över en natt, säger Olle Molin. För information om de olika klassindelningarna för mopeder, statistik och övrigt angående initiativet kontakta gärna Trygg-Hansa. För ytterligare information: Olle Molin, produktutvecklare Trygg-Hansa, 08 693 21 47, 070 597 41 47 Elisabeth Sahlin, pressekreterare Trygg-Hansa 08 693 14 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT00140/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT00140/bit0001.pdf