Ny försäkring ger maximalt skydd vid olycka till sjöss

Ny försäkring ger maximalt skydd vid olycka till sjöss Trygg-Hansas nya försäkring BåtPlus är marknadens mest kompletta och ger ersättning för en rad allt vanligare missöden i båtlivet. Den som tappar sin GPS-navigator eller annan elektronisk utrustning överbord behöver exempelvis inte längre dra några valser - den ersätts ändå. Samma sak gäller bogseringshjälp, liksom kostnader för transport av besättningen till hemmahamn efter haveri. Under de senaste åren har avancerad elektronisk utrustning, som GPS- navigatorer, ekolod (fishfinders), väderfaxar och liknande ombord på landets fritidsbåtar ökat kraftigt. I takt med att utrustningen blivit allt mindre och lättare har också antalet tappade hjälpmedel blivit allt fler. Problemet för den som råkat tappa något överbord har hittills varit att det inte funnits någon allriskförsäkring som garanterat ersättning vid en sådan händelse. - Vi tycker ju att det är bra att allt fler båtägare skaffar exempelvis GPS-utrustning eftersom det ökar säkerheten till sjöss. Men vi har också sett ett ökat behov av en försäkring som täcker förluster som beror på ren otur eller oskicklighet, säger Thomas Olsson, produktansvarig för båtförsäkringar på Trygg-Hansa. Den nya försäkringen heter BåtPlus och är en tilläggsförsäkring till Trygg-Hansas normala båtförsäkring. Bland fördelarna med BåtPlus återfinns bland annat ersättning för bogseringskostnader som inte ersätts av grundskyddet. Den ersätter även transport av hela besättningen tillbaka till den ort där resan påbörjades ersätts, förutsatt om båten blivit obrukbar på grund av en skada som täcks av försäkringen. - En av de mer betungande kostnaderna, som kan ersättas av BåtPlus är skador på motor, backslag, drev och propelleraxel. Liksom exempelvis om seglet eller snurran går sönder i samband med en oförutsedd och plötslig händelse, säger Thomas Olsson. För ytterligare information: Thomas Olsson, produktansvarig för båtförsäkringar, Trygg-Hansa 08 693 13 46 Elisabeth Sahlin, pressekreterare, Trygg-Hansa 08 693 14 07 Trygg-Hansa är ett renodlat sakförsäkringsbolag med en premievolym på 5 miljarder kronor och ca 1,7 miljoner kunder, privatpersoner och företagsförsäkringar. Bolaget har 1 700 medarbetare i Sverige och ingår i försäkringskoncernen Royal & SunAlliance, med verksamhet i 55 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/23/20010423BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/23/20010423BIT00130/bit0001.pdf