Nytt nätverk öppnar dörren för invandrarföretag

Nytt nätverk öppnar dörren för invandrarföretag Som ett av tre företag kommer Trygg-Hansa att ingå i ett nystartat invandrarnätverk i Stockholmsregionen. Projektet vänder sig till invandrarföretagare i regionen och har som mål att ge dessa bättre möjligheter att nå framgångar med sin verksamhet inom svenskt näringsliv. Drygt 15 000 företag i Stockholmsregionen drivs av personer med invandrarbakgrund. Det motsvarar cirka 20 procent av Stockholmsregionens totala företagande. Många av företagen är verksamma i branscher med goda förutsättningar för tillväxt, något som parterna i nätverket vill bidraga till. - Vi medverkar för att stärka vår relation till en redan stark och allt viktigare kundgrupp för oss som försäkringsbolag. Nätverket ligger helt i linje med vår strategi att arbeta nära kunderna, säger Mats Aronsson, försäljningschef Företagsmarknad, Trygg-Hansa. Projektet är indelat i tre faser och kommer att pågå under lika många år. Under fas ett sker en kartläggning av företag i regionen samt kompetensutveckling i ekonomi, skattelagstiftning och marknadsföring. Under fas två går man vidare med avancerade utbildningar i ekonomisk styrning, ledarskap samt anordnas möten med politiker och näringslivsrepresentanter. I den tredje och sista fasen väljer man ut ett antal förebildsföretag med stor utvecklingspotential som erhåller ytterligare stöd för att de ska kunna bidra till ökad tillväxt och sysselsättning. - För oss är det naturligt att medverka eftersom vi redan ingår i ett antal liknande nätverk. I detta fall tror jag att vår medverkan kan leda till att bland annat småföretag får bättre försäkringsvillkor genom att lära sig mer om hur vi arbetar, säger Mats Aronsson. Trygg-Hansa medverkar i det EU-sanktionerade projektet tillsammans med Telia, Nordea, Södertälje kommun, Stockholm Stad och Svenskt Näringsliv. För ytterligare information, kontakta gärna: Mats Aronsson, försäljningschef Företagsmarknad Trygg-Hansa, telefon 08 693 17 05 Elisabeth Sahlin, pressekreterare Trygg-Hansa, telefon 08 693 14 07 Trygg-Hansa är ett renodlat sakförsäkringsbolag med en premievolym på 5 miljarder kronor och ca 1,7 miljoner kunder, privatpersoner och företagsförsäkringar. Bolaget har 1 700 medarbetare i Sverige och ingår i försäkringskoncernen Royal & SunAlliance, med verksamhet i 55 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/02/20010402BIT00390/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/02/20010402BIT00390/bit0003.pdf