Skadeinformation on-line på verkstäder: Ny teknik ger Trygg-Hansas kunder bättre service Snart får hundratals av Sveriges bilverkstäder tillgång till ett helt nytt verktyg. En ny internettjänst ger dem ständig tillgång till information som bidrar till att man snabbt kan avsluta ett försäkringsärende. Trygg- Hansa hoppas att samtliga av företagets cirka 500 partnerverkstäder i vår är anslutna till systemet. För verkstäderna är det nya systemet välkommet eftersom det förkortar den tid som går åt för nödvändigt pappersarbete. I dag tillbringas mycket tid i telefon med försäkringsbolagens handläggare och ledningscentraler för att få fram uppgifter om exempelvis ersättningsnivåer, rätt till ersättningsbil under reparationstiden, kundens självrisk och liknande. - Målet med projektet har varit att effektivisera skadeservicen till våra partnerverkstäder och därmed kunna ge våra kunder ännu bättre service. Samtidigt ger det ju också möjlighet för verkstäderna att lägga mer tid på att laga våra kunders bilar och mindre på att tala med oss telefon, säger Lars Reinhed, Internetansvarig på Trygg-Hansa. Varje år tar Trygg-Hansas avdelning för skadereglering emot cirka 40.000 samtal från bilverkstäder. De allra flesta frågorna gäller rutinuppgifter som nu istället kan hämtas direkt via Trygg-Hansas hemsida av verkstäderna. Genom att knappa in bilens registreringsnummer eller skadenummer i datorn kan de när som helst få fram den nödvändiga informationen. Arbetet med systemet inleddes under våren 2000 och i december förra året var man redo att starta de första "skarpa" testerna. Fem bilverkstäder, från Stockholm i söder till Kiruna i norr, valdes ut. För Magnus Bäcktorp på Kiruna Lack & Bilskadecenter har det nya systemet inneburit stora fördelar. - För oss innebär det en klar förbättring då vi slipper jaga folk utan kan välja själv när vi ska ta kontakt och vilken information som vi behöver för stunden, säger Magnus Bäcktorp på Kiruna Lack & Bilskadecenter. För ytterligare information: Lars Reinhed, Internetansvarig Trygg-Hansa 08 693 28 57 Elisabeth Sahlin, Pressekreterare Trygg-Hansa 08 693 14 07 Trygg Hansa är ett renodlat sakförsäkringsbolag med en premievolym på 5 miljarder kronor och ca 1,7 miljoner kunder, privatpersoner och företagsförsäkringar. Bolaget har 1 700 medarbetare i Sverige och ingår i försäkringskoncernen Royal & SunAlliance, med verksamhet i 55 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT00330/bit0002.pdf

Om oss

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador. Trygg-Hansa har runt 1500 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa