Trygg-Hansa förvärvar affärsområdet företagsförsäkringar av Folksam

Trygg-Hansa förvärvar affärsområdet företagsförsäkringar av Folksam Trygg-Hansa förvärvar Folksams företagsförsäkringar, en portfölj med en årspremie på 1,3 miljarder kronor. Med köpet tar Trygg-Hansa ett stort steg i sin expansion inom segmentet företagsförsäkringar. - Vi ser i detta en attraktiv affär och många nya kompetenta medarbetare. För oss och våra internationella ägare är detta en strategisk satsning där vi blir en av de stora aktörerna inom skadeförsäkring, även på området företagsförsäkringar. Vi kommer med förvärvet av Folksams företagsaffär mer än fördubbla vår marknadsandel inom företagsförsäkringar till 16 procent och ytterligare förstärka vår ledande roll på yrkestrafiksområdet, kommenterar Håkan Danielsson, vd på Trygg-Hansa dagens avtal. De medarbetare som är verksamma inom Folksams företagsförsäkringar kommer att erbjudas att fortsätta sitt arbete inom Trygg-Hansas företagsförsäkringar. Folksam kommer genom försäljningen nu allt mer fokusera sin verksamhet på liv- och sparandeförsäkringar. - Detta är ett steg i vår strategi, där vi fortsätter att fokusera på liv- och sparandeprodukter och hushållsförsäkringar. Försäljningen av vår företagsaffär och det samarbetsavtal vi samtidigt ingår om att Trygg- Hansa ska sälja våra liv- och sparandeprodukter, innebär en naturlig anpassning till vår marknadsstrategi. Affären ger också en förstärkning av kapitalbasen i sakbolaget, säger Folksams vd Tore Andersson. Trygg-Hansa betalar 350 miljoner kronor för affären som förutsätter godkännande av berörda myndigheter. Övertagandet beräknas ske med verkan från den 1 september 2001. För ytterligare information: Håkan Danielsson, vd Trygg-Hansa, 08 693 30 50 Tore Andersson, vd Folksam, 08 772 66 10 Elisabeth Sahlin, pressekreterare, Trygg-Hansa 08 693 14 07 Lars Åkerkvist, presschef Folksam, 08-772 60 77, 0708-31 60 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT00100/bit0001.pdf