Trygg-Hansa förvärvar Zürich marinportfölj

Trygg-Hansa förvärvar Zürich marinportfölj Trygg-Hansa förvärvar försäkringsbolaget Zürich svenska marina försäkringsportfölj. Det offentliggjordes idag i samband med att Trygg- Hansas ägare Codan presenterade kvartalsbokslutet för 3:e kvartalet 2001. Affären träder i kraft den 1 januari 2002. Affären innebär att Trygg-Hansa köper Zürich Försäkrings svenska marinportfölj för 17,5 miljoner SEK. Zürich marinportfölj har idag en bruttopremieintäkt på cirka 80 miljoner SEK. Sammanlagt kommer 13 personer, som idag arbetar på Zürich Marine, att flytta till Trygg- Hansas huvudkontor i Stockholm. - Genom förvärvet av Zürich marindel tar vi ytterligare ett steg för att förstärka vår position inom företag- och marinförsäkringar. Affären kompletterar även förvärvet som vi gjorde i somras av Folksams företagsportfölj, säger Mats Höglund, chef för företagsförsäkringar på Trygg-Hansa. I kvartalsbokslutet framgår det att Trygg-Hansa är en del inom Codan- koncernen som går starkt framåt. Bruttopremieintäkten för Trygg-Hansa har under perioden vuxit med 12,5 procent. Framförallt är det bolagets företagsförsäkringar som ökat, men även villa-hemförsäkringar har visat en kraftig tillväxt. Trygg-Hansas omkostnader och ersättningar i förhållande till premieintäkter reducerades från 110 procent till 105 procent - Särskilt glädjande är att resultatet i försäkringsverksamheten fortsätter att förbättras. Det är resultatet av en tydlig fokusering på skadeförsäkring och att vi nu är ett bolag med starka produkter inom såväl privat- som företagsmarknad, säger Håkan Danielsson, vd på Trygg- Hansa. Zürich Försäkrings svenska marinportfölj överförs till Trygg-Hansa när berörda myndigheter godkänt affären. Dessa tillstånd förväntas i början av 2002. För information angående Trygg-Hansas och Codans resultat kontakta gärna Trygg-Hansas pressavdelning. För ytterligare information: Håkan Danielsson, vd Trygg-Hansa, 08 693 30 50 Mats Höglund, chef företagsmarknad Trygg-Hansa 08 693 24 63 Fredrik Rosencrantz, vd Zürich Sverige, 08 579 33 147 Jens Erik Christensen, Adm. direktör Codan + 45 3355 4309 Elisabeth Sahlin, pressekreterare Trygg-Hansa 08 693 14 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/08/20011108BIT00120/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/08/20011108BIT00120/bit0001.pdf