Trygg-Hansa lanserar Skadebarometern: Färre skador men dyrare skador

Trygg-Hansa lanserar Skadebarometern: Färre skador men dyrare skador Försäkringsbranschen är en av de intressantare branscherna när det gäller att se hur samhället förändras. Därför lanserar Trygg-Hansa Skadebarometern där man exempelvis tidigt kan se hur nya trender tar vid och vilka skador som drabbar svenskarna. Fyra gånger per år kommer Trygg-Hansa att presentera Skadebarometern, den första sammanställningen där man direkt kan utläsa vilka delar av samhället som drabbas mest av skador. Den första presenterades i samband med att bolagets halvårsbokslut som redovisades i dag. - Med hjälp av Skadebarometern går det att se vilka skador som ökar eller minskar utifrån all den statistik vi arbetar med. Skadebarometern innehåller ett par fasta punkter samt vissa som vi byter ut för att spegla kvartalets mest aktuella frågor, säger Mats Johansson, produktchef på Trygg-Hansa. Skadebarometern baseras på ett internt arbetsverktyg som Trygg-Hansa använder för att tidigt kunna identifiera var skadeförebyggande insatser behövs. - För första delen av 2003 har skadorna på hus och hem blivit färre men varje skada har blivit dyrare att reglera. Det som oroar mest under samma period är att antalet personrelaterade skador som rån och överfall ökar, säger Mats Johansson. Skadebarometern baseras på de skador som Trygg-Hansas 1,8 miljoner kunder drabbas av. Trygg-Hansas kundstock motsvarar ett tvärsnitt av Sveriges befolkning. Statistik och kommentarer finns på: www.trygghansa.se/skadebarometern För ytterligare information: Mats Johansson, produktchef Trygg-Hansa. Telefon 08 693 37 66, mobil 070 210 10 35 Elisabeth Sahlin, pressansvarig Trygg-Hansa. Telefon 08 693 14 07, mobil 0706 45 65 57 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=29446 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/04/20030904BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/04/20030904BIT00460/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/04/20030904BIT00460/bild.html Pictures