Trygg-Hansa om livbojen: Rätt kontroll av livbojar avgörande för säkerhet

Trygg-Hansa om livbojen: Rätt kontroll av livbojar avgörande för säkerhet Sedan 1954 har Trygg-Hansa skänkt livbojar till föreningar och kommuner för att förhindra drunkningsolyckor. Närmare 70 000 livbojar finns nu vid hamnar och badplatser och bidrar till att ett tiotal liv räddas årligen. Varje år placeras ytterligare cirka 4.000 bojar ut, antingen på nya platser eller för att ersätta gamla eller trasiga. I förra veckan räddades en person av en av Trygg-Hansas livbojar, dock hade den tillhörande livlinan försvagats av solljuset. Trygg-Hansa uppmanar nu svenska folket att kontrollera livbojarna på rätt sätt. Trygg-Hansas livboj har blivit ett lika självklart som uppskattat inslag i svenska landskapet. Det är i första hand offentliga beställare, som exempelvis hamnkontor, som beställer och underhåller bojen. Varje år beställer även privatpersoner och föreningar cirka 4 000 livbojar. Därför finns en del livbojar på udda platser, som inomhus på klubbar och på privata bryggor vilket gör det svårt för Trygg-Hansas kontrollanter att hitta alla livbojar. - Vi har folk ute som kontrollerar livbojarna regelbundet men det finns livbojar hos privatpersoner som vi inte kan kontrollera. Därför uppmanar vi alla att höra av sig till oss med uppgifter om gamla eller inte kompletta livbojar, säger Claes Järrel, sponsorchef på Trygg-Hansa. Claes Järrel ber allmänheten att tänka på ett par saker när det gäller livbojen: - Kontrollera tillverkningsåret. Livbojar som är äldre än tio år kan behöva bytas ut. - Vid kontroll av linans skick måste linan vikas på samma vis som i originalförpackningen - Låt livbojen sitta ute året runt! Fler personer rör sig på isarna sedan långfärdskridskoråkandet har ökat. Trygg-Hansa sponsrar sedan 1954 Svenska Livräddningssällskapet och har tillsammans med SLS bidragit till att antalet drunkningsolyckor minskat. Förra året omkom 117 svenska medborgare i vatten- och isolyckor (Svenska Livräddningssällskapets statistik). Samarbetet innebär bland annat att Trygg-Hansa sponsrar simlärare och livräddningspersonal. - Livbojen symboliserar mycket av det som vi som försäkringsbolag står för. Den räddar liv och innebär trygghet vilket bidrar till att vi kan hålla drunkningsolyckorna i Sverige på en låg nivå. Skadeförebyggande arbete är det bästa sättet att förhindra olyckor, säger Susan Göhlin, informationschef för Trygg-Hansa. Trygg-Hansa har upprättat ett "Livbojsnummer" dit allmänheten kan ringa: 08 693 12 00 Bilder på livbojar kan erhållas via Trygg-Hansas presstjänst För ytterligare information Claes Järrel, sponsorchef Trygg-Hansa 08 693 34 97 Susan Göhlin, informationschef Trygg-Hansa 0708 84 88 01 Trygg Hansa är ett renodlat sakförsäkringsbolag med en premievolym på 5 miljarder kronor och ca 1,7 miljoner kunder, privatpersoner och företagsförsäkringar. Bolaget har 1 700 medarbetare i Sverige och ingår i försäkringskoncernen Royal & SunAlliance, med verksamhet i 55 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/12/20010212BIT01190/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/12/20010212BIT01190/bit0002.pdf