TrygVesta förvärvar Moderna Försäkringar

Report this content

Det danskägda nordiska försäkringsbolaget TrygVesta har fullföljt köpet av det svenska skadeförsäkringsbolaget Moderna Försäkringar Sak AB. Köpesumman uppgår till 1256 miljoner SEK och goodwill i förbindelse med transaktionen beräknas till 662 miljoner SEK. Säljare är Moderna Finance AB, som är en del av isländska Milestone.

Genom köpet får Moderna Försäkringar och bolagets kunder en kapitalstark ägare med uttalade tillväxtambitioner för den svenska marknaden. TrygVesta har genom Vesta Skadeförsäkring varit verksamma i Sverige sedan 2006. Med köpet av Moderna Försäkringar uppgår marknadsandelen i Sverige nu till 2,5 %. Ambitionen är att ha en marknadsandel på 8 % av privatmarknaden år 2012.

Tillväxtstrategin för Norden fullföljs
– Vi är naturligtvis mycket glada över den träffade överenskommelsen och köpet av Moderna Försäkringar, säger TrygVestas koncernchef Stine Bosse.

TrygVesta har en uttalad tillväxtstrategi för den nordiska marknaden, och vi har länge markerat vårt intresse av att växa genom uppköp. Förutsättningen har varit att det rätta bolaget, med rätt profil och rätt ledning, skulle komma ut på marknaden - förutsättningar som mer än väl har uppfyllts av Moderna Försäkringar.

Det är också glädjande att Moderna Försäkringars ledning vill fortsätta på sina poster. Det betyder att Moderna Försäkringars nuvarande VD, Lars Nordstrand, kommer att ingå i TrygVestas ledningsgrupp och rapportera till koncerndirektör Kjerstin Fyllingen.

Vi ser fram emot att få ta hand om våra många nya kunder i Sverige på samma förtjänstfulla sätt som gett oss vårt goda anseende i vår nuvarande verksamhet. Trots en begränsad marknadsandel på den svenska marknaden kan vi redan idag uppvisa mycket goda resultat i externa kundnöjdhets¬undersökningar. Detta arbete kommer nu tillsammans med den kompetens och det kunnande som redan finns i Moderna Försäkringar, att komma alla våra kunder till del, konstaterar Stine Bosse.

Över en miljard SEK i premieintäkt
Moderna Försäkringar Sak AB hade 2008 en premieintäkt på 1,2 miljoner SEK och ett försäkringstekniskt resultat på 179 miljoner SEK. Här till kommer beräknade synergieffekter på runt 50 miljoner SEK pr. år. Bolaget har omkring 250 medarbetare.

Kompletterande verksamheter
Moderna Försäkringar har den huvudsakliga verksamheten i Sverige. På den svenska marknaden har företaget en mycket god position inom försäkring för små och medelstora företag och distribution genom kedjor och organisationer/föreningar – områden som TrygVestas nu kan expandera. Därutöver är Moderna Försäkringar marknadsledande inom ett antal nischer som produktförsäkring, fritidsbåt och motorcykelförsäkring. Kompetens som TrygVesta kan nyttja på de tre övriga nordiska marknaderna.

Moderna Försäkringar Sak har runt 250 medarbetare i Stockholm, Växjö, Luleå, Ragunda, Göteborg och Oslo. VD Lars Nordstrand, ledningen och den övriga personalen kvarstår under TrygVestas ägarskap. Den nuvarande organisationsstrukturen kommer i huvudsak att behållas oföränd¬rad. Undantaget är den individuellt mäklade företagsförsäkring som kommer att bli en del av TrygVesta industriförsäkring i Sverige. Samtliga medarbetare kommer att bibehålla sina arbetsställen.

TrygVestas övriga svenska verksamhet som drivs från kontoret i Malmö fortsätter oförändrad.

Ny finansiellt stark ägare
Koncerndirektör Kjerstin Fyllingen som har det övergripande ansvaret för TrygVestas svenska verksamhet och som nu också omfattar Moderna Försäkringar, säger:
– I och med förvärvet kommer vi en bra bit på väg när det gäller våra ambitioner på den svenska marknaden. Det är en klar fördel för såväl kunder som medarbetare att Moderna Försäkringar får en ägare som både har finansiell styrka och fokus på tillväxt och hög kundtillfredsställelse.

Lars Nordstrand VD för Moderna Försäkringar välkomnar en stark ägare:
– Den planerade framtida strukturen med Moderna som en del i TrygVestas Partnerdivision och fortsatt marknadsexpansion under Modernas varumärken har utomordentligt goda förutsätt¬ningar att bli lyckosam. Med en kraftfull kapitalbas och tillgång till TrygVestas övriga resurser och kompetens kommer utvecklingen framför allt avseende premietillväxt att bli ännu mer framgångsrik än hittills. Vi kommer tillsammans arbeta intensivt för att helheten i den nya konstellationen blir mycket mer än bara summan av delarna, till glädje för alla inblandade parter.

TrygVesta är Nordens näst största försäkringskoncern med verksamhet i alla fyra nordiska länder. Bolaget är marknadsledande i Danmark, tredje största bolag i Norge och driver en snabbt växande verksamhet i Finland och Sverige. Bolaget hade en omsättning på 17,3 miljarder DKK och ett resultat på 1.347 miljoner DKK 2008.

Taggar: