Lars Björkman ny vd för TS Mediefakta

Styrelsen för TS Mediefakta har idag utsett Lars Björkman till ny vd för verksamheten. Han tillträder den 1 januari 2017 med huvuduppgiften att fortsätta TS digitala transformation för att utveckla revisions- och certifieringstjänster anpassade för ett medielandskap i snabb förändring. Avgående vd Maria Rosengren fortsätter som ledamot i styrelsen.

Lars Björkman är sedan ett år tillbaka ansvarig för affärsområdet Digital Nordic på TS Mediefakta och har en bakgrund inom affärsutveckling och som vd inom olika verksamheter.

– Lars Björkman är med sin digitala kompetens och sin erfarenhet rätt person att ta vid arbetet och fortsätta utvecklingen av digitala tjänster och produkter som möter annonsörernas och mediehusens ökade behov av reviderade, transparanta och jämförbara nyckeltal, säger Yvonne Pernodd, styrelseordförande för TS Mediefakta.

Utöver att erbjuda revision av upplagor har TS Mediefakta under de senaste åren bland annat lanserat Varumärkortet/TS 360 som mäter mediehusens samtliga plattformar (analoga som digitala), eventrevision som reviderar evenemang och en ny certifieringstjänst som reviderar så kallade synbara exponeringar vid digital annonsering.

– Jag ser fram emot att leda TS Mediefakta fortsatta utveckling av revisions – och certifieringstjänster anpassade för en modern och digital mediemarknad, säger Lars Björkman, ny vd för TS Mediefakta. Medielandskapet har aldrig varit mer mångfacetterat vilket innebär att annonsörernas behov av överblick och gemensamma nyckeltal är större än någonsin. Våra tjänster gör stor skillnad för annonsörer som vill göra genomtänkta och kostnadseffektiva medieval och för mediehus som vill kunna demonstrera styrkorna i sina plattformar och få relevant beslutsunderlag för affärs- och produktutveckling.

Avgående vd Maria Rosengren fortsätter som ledamot i TS Mediefaktas styrelse och kommer fortsättningsvis att arbeta heltid som chef för Kantar Sifos affärsområde Employee Research & Consulting – ett arbete som hon har haft parallellt med vd-rollen på TS Mediefakta de senaste åren.

– Det har varit fyra fantastiskt utvecklande och roliga år på TS Mediefakta där vi har anpassat såväl organisation som tjänsteutbud för att harmonisera med marknadens behov och efterfrågan. Nu tar vi nästa steg i vår utveckling och jag är glad över att få lämna stafettpinnen till Lars Björkman. Jag rekryterade Lars för ganska exakt ett år sedan för att bygga upp affärsområdet TS Digital Nordic så han är väl insatt i verksamheten och jag vet att han kommer göra ett utmärkt jobb. Jag ser också fram emot att följa med på resan som styrelseledamot, säger Maria Rosengren.

Nya ledamöter i styrelsen
Utöver Lars Björkman som ny vd gör TS Mediefakta också ytterligare förändringar i styrelsesammansättningen där Svenska Spels marknadsdirektör Peter Zäll ersätter Ulf Hermansson Samell, Sveriges Annonsörer.

För mer information, kontakta:

Yvonne Pernodd, styrelseordförande för TS Mediefakta och vd för Kantar Sifo i Sverige
E-post: yvonne.pernodd@kantar-sifo.se, telefon: +46 701842017

Lars Björkman, ny vd TS Mediefakta