TS Digital Nordic och ABC lanserar Viewability Certifiering i Norden

Varje år betalar
annonsörer för digitala annonser som aldrig syns. För att skapa transparens på
marknaden lanserar nu TS Digital Nordic i samarbete med ABC UK en
Viewability-certifiering i de nordiska länderna. Lanseringen sker med stöd från
flera branschorganisationer.

Certifieringen ger möjlighet för mät- och annonsverktyg att visa sina förmåga att mäta Viewable impressions (synbara annonsexponeringar). För att säkerställa transparens och jämförbarhet utgår revisionen från branschens överenskommelser i JICWEBS Viewability Product Principles. JICWEBS sätter en miniminivå för vad ett mät- och annonsverktyg ska kunna mäta.

Utgångspunkten i certifieringen är att den aktuella produkten, rätt konfigurerad, ska mäta och rapportera Viewable impressions under sju olika scenarier. För att säkerställa jämförbarhet mellan produkterna görs alla tester i en kontrollerad labbmiljö.

ABC UK ser lanseringen av Viewability-certifiering tillsammans med TS Digital Nordic som ett viktigt steg för att stärka annonsmarknaden. Förtroende och öppenhet är en förutsättning för alla former av annonsering, säger Simon Redlich VD, ABC UK IAB Sverige eftersträvar ökad transparens mellan aktörer som erbjuder Viewability-mätningar. Därför är TS Digital Nordics certifiering rekommenderad i IAB Sweden Measurement Guidelines for Viewability, säger Charlotte Thur, CEO IAB Sweden. Att revidera och kvalitetssäkra den digitala annonseringen, är verkligen efterfrågat av oss annonsörer. Vi ser fram emot att arbeta nära TS Digital Nordic i dessa frågor framöver och står helt bakom denna satsning, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

TS Digital Nordic om sitt nya satsningsområde
Vi ser just nu ett ökat ansvarstagande i digitala medier och en omfattande branschförändring där medievalutan går från levererade till synliga intryck för digitala annonser. Dessutom kommer säkerligen ”Programmatic” som företeelse radikalt att förändra hela köp- och säljprocessen de närmaste åren. Många möjligheter och utmaningar att förhålla sig till. Det känns kul att TS kan vara med och erbjuda både nya och gamla kunder viktiga revisionstjänster i syfte att bygga tillit inom de nya digitala affärerna, säger Lars Björkman, Ansvarig TS Digital Nordic.

För mer information:

Besök www.ts.se/digitalnordic eller kontakta Lars Björkman på lars.bjorkman@ts.se eller +46 733 94 59 59

Tekniska noteringar för redaktörer
Byggd på JICWEBS standard och komplimenterande till MRC/IAB krav och rekommendationer bygger ABC och TS Digital Nordic revision på fyra beståndsdelar:

1. Produktens möjlighet att mäta hur stor andel av annonsen som är synlig och under hur lång tid.
  2. Möjligheten att rapportera Viewable impressions
  3. Offentliggörande om vad som mäts och hur mätningen går till.
  4. Krav på hur mätresultaten presenteras.

Detta kräver att de produkter som testas gör mätningar var 100 millisekunder. Dessutom måste de ha förmågan att mäta vanliga och större annonsformat (t.ex. IAB rising star) där 50 procent eller 30 procent (för större annonsformat) av annonsen är synlig i minst en sekund.

Om TS Digital Nordic
TS Digital Nordic är ett nytt affärsområde inom TS Mediefakta AB med syfte att erbjuda revisions- och mättjänster inom den digitala medieaffären. Certifiering av mät- och annonsverktyg är ett första steg inom detta område. Utgångspunkten för TS generellt är mediebranschens gemensamma strävan efter transparens och de mätstandards som branschen enas om. TS tjänster stärker mediernas trovärdighet gentemot annonsörerna. TS grundades 1942 och är medgrundare till International Federation of ABC (IFABC).

Om ABC
ABC skapar förtroende mellan marknadsaktörer i medievärlden genom att leverera en högt värderat kvalitetsstämpel. ABC lägger grunden för hur handeln med annonser går till i Storbritannien och stora delar av världen. ABC har två roller:

Att sammanföra branschen och skapa standarder och praxis för mediemätningar.Att erbjuda självständig revision och kontroll och att erbjuda certifieringar som verifierar att data och processer möter branschöverenskomna standarder och praxis.

ABC styrs av mediebranschen, för mediebranschen. ABC:s styrelse består av annonsörer, mediebyråer, medieägare och branschorgan. De representerar mediebranschen olika intressen och träffas regelbundet för att enas om nya standarder och fatta strategiska beslut om hur ABC drivs. Parallellt med att annonsplattformar utvecklas också ABC genom att löpande utveckla sin portfolio av produkter och revisionstjänster för att mäta branschen behov.

Om JICWEBS
Etablerat 1999 och ägd av branschen träffas JICWEBS fyra gånger per år för att säkerställa en självständig utveckling och kontroll över standarder för onlinehandel av annonser. Arbetet skapar förtroende, jämförbarhet och transparens för en mediemarknad som behöver universellt överenskomna principer att arbeta efter. ABC reviderar digitala medier och system i enlighet med dessa branschöverenskomna standarder och verifierar att de överenskomna principerna blir tillämpade. www.jicwebs.org