TS publicerar siffror för nya varumärkeskortet

Efter ett omfattande utvecklings- och förankringsarbete som involverat både mediebyråer, annonsörer och medieföretag, så publicerar TS Mediefakta idag de första varumärkeskorten för piloterna Dagens Industri, Expressen, Eskilstuna Kuriren och Runner's World.

Mediehusen och förlagen, med bas i tryckt media, har idag många olika plattformar mot sin publik som är intressanta för annonsköpare. Med varumärkeskortet blir det enklare för medierna att kommunicera sina olika kanaler och enklare för annonsköparna att jämföra olika alternativ.

Dagens pilotpublicering är en viktig milstolpe och en början på en spännande resa, säger Maria Rosengren, VD på TS Mediefakta. Grundidén med varumärkeskortet är att erbjuda en oberoende, branschöverenskommen och samlad medierevision som hjälper medierna att demonstrera styrkorna i sina varumärken och olika plattformar. Något som annonsörer och mediebyråer har efterlyst för att få bättre överblick och jämförbarhet mellan olika medier, medieslag och kanaler.

Alla plattformar i Varumärkeskortet har sina unika kvalitetssäkrande nyckeltal där TS använder branschstandards när det finns – som Orvesto Konsument, Orvesto Internet

och KIA – och i övrigt reviderade siffror.

Utformningen av varumärkeskortet bygger på samsyn inom branschen och därför har TS arbetat över ett år tillsammans med mediebyråer, annonsörer, mediehus och förlag för att ta fram tjänsten. Efter denna första pilotpublicering kommer varumärkeskortet att fortsätta revideras och korrigeras inom ramen för TS Mediekommitté, Sveriges Annonsörers VU och ett nytt mediebyråforum som TS har startat.

–       Varumärkeskortet är ett riktigt bra mätinstrument som kommer att öka överblicken och jämförbarheten mellan medier och olika kanaler. Transparens är på en alltmer fragmentiserad mediekarta väldigt viktigt för våra investeringar och jag ser fram mot att fler medier ansluter sig, säger Karl Skoog, marknadschef på Tele2 Business.

-          Jag tycker att varumärkeskortet är väldigt bra initiativ som kommer att hjälpa oss annonsörer i våra medieval. Att kortet inkluderar alla kanaler - print, internet, mobilt, tv, nyhetsbrev, event osv - är något som vi verkligen välkomnar, säger Ulf Hermansson-Samell, marknadschef på SAS.

Medier som vill ansluta sig till TS Varumärkeskort är välkomna att höra av sig till TS för att börja bygga sitt eget varumärkeskort.

Vi sammanställer och reviderar siffrorna för de plattformar som medierna vill inkludera och publicerar sedan deras varumärkeskort i TS webbtjänst där kortet är tillgängligt för mediebyråer och annonsköpare, säger Maria Rosengren på TS.

Under hösten planerar Sveriges Annonsörer frukostmöten kring varumärkeskortet med case kopplat till det nya verktyget.

Ta del av piloternas varumärkeskort här

För mer information, kontakta:
Maria Rosengren, vd, TS Mediefakta AB
E-post: maria.rosengren@ts.se