Fler bokar färjeresor med kort varsel

Report this content

Just nu upplever färjerederiet TT-Line i Trelleborg ett intensivt tryck på bokningsavdelningen. Jämfört med samma period förra året är bokningsökningen nästan 15 procent för de första veckorna i juli. Rederiet har förlängt sina öppettider för att hinna ta hand om alla samtal. – Vi ser ett nytt beteende bland resenärerna som nu ofta bokar med mycket kort varsel, säger Lars Ekelund som är kommersiell koordinator på TT-Line AB.

Förr om åren skedde de flesta bokningarna inför semesterperioden i god tid under våren. TT-Line har haft ett gott bokningsläge även under försäsongen men det nya i år är att många nu bokar med bara några dagars varsel, ibland t o m så sent som samma dag.

Att hela Europa den senaste tiden haft ett strålande sommarväder och det förändrade konjunkturläget kan vara en annan anledning till att många bestämmer sig för att ta bilen till mera närliggande semestermål.

Magnus Melin på TT-Lines passageraravdelning tror också att rederiets satsning på billiga paketresor till Tyskland är en bidragande orsak till bokningsökningen i sommar.

-Vi har i år gått ut med kanonerbjudanden där kunderna t ex får få både resa och två nätter på  hotell Radisson Blu i Rostock för 700 kronor under ordinarie pris, och det har lockat många.

Liknande erbjudanden på en rad hotellpaket har också haft stor framgång.

TT-Line, trafikerar linjerna Trelleborg-Travemünde och Trelleborg-Rostock, och kör nu i sommar med många fullbokade avgångar men lyckas erbjuda de flesta en plats.

Taggar: