Vulkanaskan ökade passagerarantalet med 55 procent

Report this content

När flygtrafiken stod stilla fullkomligt exploderade efterfrågan på andra transportmedel. TT-Line AB, som trafikerar färjelinjerna Trelleborg-Travemünde och Trelleborg-Rostock, noterade under sex hektiska dagar en 55-procentig ökning av passagerarantalet jämfört med normaltrafik under motsvarande period.

Den ökade efterfrågan började kännas av torsdagen den 15 april för att slå till ordentligt dagen efter, på fredagen. Rederiet fick snabbt förstärka bokningsavdelningarna och förlänga öppettiderna för att hinna med att serva alla som ringde och behövde hjälp. -Vi fick hjälpa resenärerna med mycket utöver det vanliga, berättar Lars Ekelund, kommersiell koordinator på TT-Line AB. Bokningspersonalen fick bl a hjälpa till med att hitta tågförbindelser som matchade färjornas avgångar och man rekommenderade hotell för de som behövde det. Strandsatta resenärer ringde från tåg eller från taxibilar och tågpersonal ringde för att hitta alternativa färdsätt för sina resenärer. TT-Line öppnade upp nattavgångarna med färjorna Nils Dacke och Robin Hood för gående passagerare. Normalt kan man på dessa avgångar endast befordra bilar och lastbilar. Man optimerade alla fartygen för att få mer kapacitet på varje avgång. Totalt innebar de här insatserna att man under perioden den 15 till den 20 april transporterade cirka 2.500 fler passagerare än normalt vid den här tiden på året.

Taggar: