7 Familjer

Report this content

Samarbetet med Bon Magazine fortsätter och som uppföljare till bildmagasinen 7 Modetrender och 7 Passioner, lanserar Scanpix idag det nya numret: 7 Familjer som förändrat världen.

7 Familjer är en fotografisk essä om 7 fascinerande grupperingar som är långt ifrån vanliga familjer. Återigen står Letterhead, förlaget bakom Bon, för idé, formgivning och design. Bland familjerna finns Gainsbourg-Birkin, Grimaldi och Coppola, alla som på ett eller annat sätt påverkat vår värld.

Magasinet distribueras både till Scanpix kunder och som bilaga till senaste numret av Bon.

Madelaine Levy, Chefredaktör på Letterhead/Bon:
–I en otrygg värld söker vi oss till det välbekanta, intima och familjära. Alltså står familjen just nu högt i kurs. De sju familjer vi valt att porträttera har haft exceptionella framgångar, varit med om exceptionella händelser och haft exceptionellt inflytande. De är, alla på sitt sätt, väldigt extrema - tillräckligt extrema för att ha förändrat världen.

Lina Hedenström, Marknadschef på Scanpix:
– Vi vill fortsätta att visa våra kunder hur man kan använda våra bilder på ett kreativt sätt samtidigt som vi vill skapa ett intressant sammanhang. Vi vill dessutom visa bredden på vårt arkiv men även djupet. Att i magasinet publicera en bild på Beatles i McCartney-kapitlet kan kännas självklar men utmaningen ligger i att inte göra det och därmed blir det ett intressantare resultat.

Samtliga bilder är hämtade från bildarkiven Scanpix Editorial och Scanpix Creative, från de internationella leverantörerna Corbis, Masterfile, Reuters, AFP, AP, EPA, Heritage Images, TopFoto och Radius.

Arbetsgruppen:

Ansvarig utgivare; Sara Perers, Scanpix

Idé och produktion; Letterhead/ Bon

Projektledare; Krister Ragnarsson, Letterhead/ Bon

Art Director och bildredaktör; Johan Avedal, Letterhead/ Bon
Redaktör; Madelaine Levy, Letterhead/ Bon

Bildredaktör; Annika Jönsson, Scanpix

Se mer:http://www.scanpix.se/pbWebapp/web.shrimp.Shrimp/#info:/infopages/nyheter.html