Nytt samarbete på den svenska tv-marknaden

Report this content

June och TT Spektra har i dag ingått ett partnerskap för att kunna erbjuda en komplett lösning för hantering av information och metadata för tv-program. Med det nya samarbetet säkras både kvalitet och distribution av programinformation på den svenska tv-marknaden.

Junes plattform Comet gör det möjligt att hantera och beskriva tv-program för både traditionell tv och så kallade Play- och VOD-tjänster. Tillsammans med TT Spektras redaktionella kunnande och långa erfarenhet av att hantera metadata kan vi nu erbjuda tv-kanaler, operatörer och andra aktörer en komplett service. Den nya tjänsten, som inkluderar både teknisk plattform och innehåll, hanterar hela processen; från produktion till publicering och distribution av tablå- och programinformation.

”Detta är ett naturligt steg då marknaden redan sett behovet av vår plattform Comet för hantering av rik och beskrivande information/metadata om det innehåll man erbjuder. Nu ser man svårigheten i att på ett rationellt sätt själva ta fram och skapa den informationen. Partnerskapet med TT Spektra gör det möjligt för oss att på ett enkelt sätt erbjuda våra kunder en komplett lösning”, säger Katarina Svensson, vd på June.

Just nu introduceras flera nya tjänster och produkter inom tv-området som ger tittarna tillgång till fler tv-program än någonsin, som samtidigt kan konsumeras på olika plattformar. Tittarna har också allt högre krav på både uppdaterad och innehållsrik programinformation. Att hjälpa tv-tittarna hitta i sitt utbud och upptäcka program som de vill se är på väg att bli den viktigaste konkurrensfördelen för aktörerna i branschen.

”Tittarnas konsumtionsmönster håller på att förändras i grunden. I dag kan vi se på tv på fler och fler sätt samtidigt som utbudet av kanaler, program och tjänster växer. När valmöjligheterna ökar blir det allt viktigare för kanalerna och operatörerna att informationen om de program man visar är tydlig, intressant och relevant. Genom partnerskapet med June kan vi erbjuda både teknik och innehåll i ett slagkraftigt och effektivt paket”, säger Göran Westin, vd på TT Spektra.

Katarina Svensson: ”Den svenska marknaden har dragit till sig några internationella aktörer inom detta område, men rent tekniskt ligger vi långt framme. Tillsammans med den unika kunskap som TT Spektra har när det gäller innehållsproduktion skapar vi nu ett mycket konkurrenskraftigt erbjudande för kanaler, operatörer och andra medieföretag.”.

Göran Westin: ”För TT Spektra är detta samarbete en strategiskt viktig pusselbit för att komma ännu närmare tv-kanalerna och utveckla vår verksamhet inom detta område. Vi ser potentialen i att kunna medverka till att dels förädla och höja kvaliteten i metadata, dels effektivisera hanteringen av den information som måste finnas om varje tv-program.”