Tre nominerade till Scanpix Stora Fotopris

Scanpix Stora Fotopris 2012
Nu har juryn för Scanpix Stora Fotopris nominerat tre projekt som har möjlighet att vinna 100 000 kronor.

De nominerade är: Johan Willner, KK+TF och Matso Pamucina

En jury bestående av Magnus Bergström, Maria Lantz, Kate Edwards, Joakim Ståhl och Daphné Anglès har utsett tre nominerade som nu har chansen att vinna 100 000 kronor. Även i år var nivån på ansökningarna väldigt hög och diskussionerna var livliga när juryn sammanträdde.

Johan Willner är nominerad med Boy Stories som handlar om tid. Han rekonstruerar ögonblick och minnesbilder från barndom och uppväxt. Johan blickar tillbaka på en tid i Sverige med den vuxnes uppfattning av en ordning, men försöker samtidigt att skildra bilden utifrån de ögon som barnet hade. Bilderna blir till efterkonstruktioner färgade av den tid som passerat mellan de två ögonblicken.

KK+TF är nominerade med Wikiland. Wikiland är en utforskning av mediebilden kring Wikileaks. Bilderna är tagna under rättegången mot Wikileaksgrundaren Julian Assange, samt i densammes husarrest i Norfolk i Storbritannien. KK+TF (Klara Källström och Thobias Fäldt) ställer sig frågan vilka förväntningar vi har på dokumentärfotografiet när sensationer som dessa skildras.

Matso Pamucina är nominerad med Down Under. Matso har under två års tid dokumenterat medlemmar i det numera nerlagda kriminella nätverket Black Cobra, deras familjer och andra kriminella grupperingar i deras umgängeskrets. Fotografen har velat visa den värld som för de flesta människor är osynlig, men som existerar parallellt med den synliga.

Läs intervjuer med de nominerade i bifogade dokument eller på fotopriset.se.

Bildspel. Länka gärna till de nominerades fullständiga projekt;
Johan Willner
KK+TF
Matso Pamucina

Vinnaren kommer att presenteras den 7 november på Fotografiska. Vill du ha inbjudan, maila namn och företag till sara.perers@scanpix.se. Under kvällen kommer vi även att avslöja vem som får Scanpix Stipendium.

Årets jury
Magnus Bergström - frilansfotograf samt bildredaktör/huvudfotograf för Magasinet Filter. Juryns ordförande.
Maria Lantz - tidigare lärare på Konsthögskolan, nyligen tillträdd rektor på Konstfack.
Kate Edwards - bildredaktör på The Guardian Weekend.
Joakim Ståhl - bildchef på Svenska Dagbladet.
Daphné Anglès - bildredaktör på NY Times.
Annika Jönsson - creative editor på Scanpix, är juryns sekreterare (utan rösträtt).

Om priset
Scanpix Stora Fotopris är ett fotopris som instiftades 2003. Priset ska uppmuntra och stödja den yrkesverksamma fotograf som juryn anser bäst skildrat det svenska samhället: på ett traditionellt eller nyskapande sätt inom dokumentärfotografin. Vinnaren erhåller Scanpix-pokalen samt 100 000 kronor.

Tidigare vinnare
Niklas Maupoix, Pieter ten Hoopen, Anna von Brömssen, Thobias Fäldt, Marc Femenia, Lars Tunbjörk, Niklas Larsson, Martina Hoogland Ivanow och nu senast Martin Bogren.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Läs mer på www.fotopriset.se
Vid frågor eller behov av pressbilder, kontakta

Lina Hedenström, marknadschef på TT-Gruppen, lina.hedenstrom@scanpix.se, 0703033892