Nytt rekryteringsbolag för mediebranschen

Report this content

Nytt rekryteringsbolag för mediebranschen Styrelsen för Tidningarnas Telegrambyrå AB (TT) beslöt på torsdagen att bilda ett helägt dotterbolag till TT som ska erbjuda rekryteringstjänster till medieföretag. Verksamheten är helt åtskild från TT:s övriga verksamhet och företaget kommer vid starten att ha en anställd, Ida Johnsdotter. Det nya företaget, med arbetsnamnet Media Resurs AB, ska i ett första skede förmedla journalister till vikariat och fasta tjänster för att senare kunna bredda utbudet av tjänster till att även omfatta så kallad head-hunting av personer till mer kvalificerade befattningar som specialreportrar och chefer. - Detta är ytterligare ett sätt för oss att ge service till landets redaktioner och vi vet att detta är efterfrågat. Vi är också noga med att hålla verksamheten helt skild från TT i ett separat bolag och med en helt separat ledning, säger Ebba Lindsö, TT:s chefredaktör och vd. - Företag av den här typen är vanliga och framgångsrika i andra branscher, vi vill vara först ut på vår hemmaplan, säger Ebba Lindsö. Ida Johnsdotter som kommer att leda den nya verksamheten ser även andra fördelar. - Många medieföretag har på senare tid slimmat sina redaktioner och minskat bemanningen vilket gjort att behovet av snabb vikariehjälp har ökat radikalt för att produktionen inte ska störas vid frånvaro. Också här skulle Media Resurs AB göra stor nytta för sina kunder, säger Ida Johnsdotter. TT ägs av en konstellation av svenska medieföretag. Rekryteringsföretaget ska jobba rikstäckande och startar omgående. Ida Johnsdotter som ska leda företaget har en bakgrund som journalist och administrativ redaktör på Skånska Dagbladet. Hon har också forskat kring rekrytering av journalister och lade för en tid sedan fram en rapport i ämnet vid Handelshögskolan i Göteborg under handledning av Karl Erik Gustafsson, professor i massmedieekonomi. Frågor kan ställas till Ebba Lindsö på telefon 08/6922600 eller till Ida Johnsdotter på telefon 070/3580092. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/31/20010531BIT01290/bit0002.DOC http://www.bit.se/bitonline/2001/05/31/20010531BIT01290/bit0002.pdf