• TT/

Sverige blir först i världen med MMS-Nyheter - Premiär i Fotbolls-VM

Report this content

Sverige blir först i världen med MMS-Nyheter Premiär i Fotbolls-VM Ett unikt svenskt samarbete - genomfört av TT, Pressens Bild, Drutt Corp, TV4 och SonyEricsson - öppnar dörren till världens första MMS- nyhetstjänst. Flashnyheterna med text och färgbilder från alla matcher i Fotbolls-VM är med största sannolikhet världspremiär överhuvudtaget för en fullskalig MMS-tjänst. Med MMS-teknologi från Drutt Corporation kommer Tidningarnas Telegrambyrå (TT) och Pressens Bild leverera målen, glädjen och besvikelserna i text och bildsekvenser direkt till mobilen. Tjänsten marknadsförs av TV4, som ger 200 av sina besökare chansen att följa fotbolls-VM via MMS. "Vi kommer att lansera tjänsten på hemsidan www.tv4.se/vm2002 där 200 personer blir våra första användare av MMS, säger Michael Knutas, projektledare på TV4 Interaktiv. Medverkande i satsningen är Sony Ericsson Mobile Communications AB - vars telefon T68i, kan hantera MMS-tjänster. "Det här är en lysande möjlighet för oss att visa möjligheterna med MMS i T68i och ett fotbolls-VM är ett perfekt tillfälle för en lansering av tjänsten, säger Per Alksten, Produkt Marknadschef på Sony Ericsson Mobile Communications i Norden. Förutom fotboll och matchtröjor kommer TV4:s MMS-användare att kunna vinna nya T68i-telefoner under TV4:s VM-bevakning. "Det finns inga killer-applikationer, men det finns killer- konstellationer och det här teamet är en sådan. Kloka samarbeten mellan alla parter är nyckeln till framgångsrika mobiltjänster i framtiden," säger Pål Burman, Marknadschef på Sveriges nyhetsbyrå TT. TT bevakar VM med texter som i MMS-tjänsten bildsätts av Pressens Bild. "Vi kommer att sätta samman bildsekvenser och bildspel där tre färgbilder till varje match kommer att illustrera händelseförlopp och känslor på ett helt annat sätt än de 160 text tecken man fått med SMS, säger Tobias Röstlund, på Pressens Bild. TT och Pressens Bild har en längre tid varit redo att leverera den automatiserade nyhetstjänsten till mobiltelefoner. När TT:s samarbetspartner Drutt Corporation presenterade den tekniska lösningen för en fullskalig MMS-hantering blev tjänsten verklighet. "Vi vill avdramatisera teknikdebatten kring MMS och i stället fokusera på att sätta tekniken i arbete. VM bevakningen är ett lysande - och kostnadseffektivt - exempel på hur man kan skapa kvalificerade tjänster säger Roland Svensson VD för Drutt Corporation. För vidare information, kontakta: Jonas Wilhelmsson Drutt Corporation 070-655 1321 Pål Burman TT 070-325 5774 Tobias Röstlund Pressens Bild 070-555 3166 Michael Knutas TV4 070-630 9824 Per Alksten Sony Ericsson Mobile Communications AB 070-216 4291 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/22/20020522BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/22/20020522BIT00200/wkr0002.pdf