TT och Grafikbyrån - ny ryggrad i svensk nyhetsgrafik

Report this content

TT OCH GRAFIKBYRÅN - NY RYGGRAD I SVENSK NYHETSGRAFIK Svenska Grafikbyrån och Tidningarnas Telegrambyrå (TT) har i dag avtalat om ett samarbete kring svenskproducerad nyhetsgrafik. Uppgörelsen bottnar i behovet av ett strukturellt initiativ på marknaden för nyhetsgrafik och det nya samarbetet mellan TT och Svenska Grafikbyrån garanterar svenska nyhetsmedier ett långsiktigt hållbart, högkvalitativt och rikt utbud av nyhetsgrafik. -Tack vare samarbetet med TT kommer vi nu att kunna erbjuda kunderna ännu fler grafiska bilder att välja bland, bilder som står i nära samklang med nyhetsutbudet, säger Svenska Grafikbyråns vd Tomas Lampell. Samarbetet med TT innebär att Grafikbyrån nu helt koncentrerar sig på nyhetsgrafik och uppdrag åt enbart medier och avslutar sina engagemang inom kommersiell uppdragsgrafik. -Vi blir fler som kan ägna oss åt nyhetsgrafik och vi kommer att förändra våra öppettider så att vi också kan erbjuda grafik till senare nyheter, säger Tomas Lampell. Samarbetsavtalet innebär ett kvalitetsmässigt lyft för svenskproducerad nyhetsgrafik. Tillsammans kan byråerna erbjuda mediemarknaden en produkt där text och grafiska bilder står närmare varandra än någonsin tidigare. De grafiska bilderna från Grafikbyrån går hand i hand med TT:s nyheter från morgon till kväll. Samarbetet satsar på att erbjuda snabbare, bättre och bredare grafik som ackompanjerar såväl händelse- som planerade nyheter. -Vi räknar med att inom kort kunna presentera en helt ny produktkatalog för text och grafiska bilder som förutom det dagliga nyhetsutbudet innefattar specialområden som ekonomi, sport, feature och TT:s helgtexter, säger TT:s chefredaktör Ebba Lindsö. TT:s snabba dygnet runt-nyheter och Grafikbyråns omvittnat välgjorda grafiska bilder är en mycket stark kombination. De bägge byråerna är sedan länge förknippade med trovärdighet och tilltro och det nu inledda samarbetet tar också sikte på framtiden vad gäller såväl tryckta som elektroniska medier. -Vi är övertygade om att grafiska bilder blir en allt viktigare och mer integrerad del av nyhetsarbetet. Vårt samarbete med Svenska Grafikbyrån garanterar svenska medier en säker tillgång till högkvalitativa produkter för användning i såväl traditionella som nya kanaler, säger Ebba Lindsö. Frågor om samarbetet mellan TT och Svenska Grafikbyrån besvaras av Chefredaktör/vd Ebba Lindsö, TT, tel. 08/6922600 Vd Tomas Lampell, Svenska Grafikbyrån, tel. 08/555 449 67 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00880/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00880/bit0001.pdf