Anna Serner blir ny styrelseordförande för Fanzingo

TU:s vd Anna Serner har valts in som ny styrelseordförande för mediehuset Fanzingo i Alby.  Fanzingo är ett mediehus för unga oetablerade röster som vill ta en plats i mediebruset.

Anna Serner, vd, TU:
Jag är stolt över att ha blivit tillfrågad och glad att kunna tacka ja. Det finns en bubblande entreprenörsanda i Alby, och Fanzingo har en produkt som har alla förutsättningar att växa. Arbetet med att skapa utrymme för unga, oetablerade röster ligger dessutom helt i linje med TU:s fokus på yttrandefrihet och åsiktsmångfald. Även om det skrivs mycket om unga i invandrartäta förorter är det fortfarande ganska sällan deras egna röster och perspektiv som hörs, säger Anna Serner.

Stina Balkfors, verksamhetsledare, Fanzingo:
– Anna är en tydlig ledare med starka visioner som har yttrandrefriheten i fokus. En möjlighetstänkare med långsiktigt engagemang och ett brett nätverk. Det är något som föreningen behöver för att kunna nå vår vision; att förändra världen med media och media med världen, säger Stina Balkfors, verksamhetschef Fanzingo.

Fanzingo startade 2006 som ett projekt med stöd från Allmänna arvsfonden. Idag är verksamheten till nära 50 procent egenfinansierad. Målet är att under 2011 öka andelen ytterligare samt att expandera verksamheten till andra delar av landet. Fanzingo har genomfört ett flertal produktioner för SVT, SR, UR och driver projekt som Radio Totalnormal (SR P4), Botkyrkas Röster, Filmbasen och Representingyouth.com

Kontaktpersoner:

Anna Serner, vd TU, 070-674 01 35, anna.serner@tu.se, www.tu.se
Stina Balkfors, verksamhetsledare Fanzingo, 070-873 75 57, stina@fanzingo.se, www.fanzingo.se

FANZINGO är en oberoende professionell plattform för unga personer som vill nå ut med sina idéer och tankar: i radio, genom film & tv och i skrift.