Anna Serner blir ny vd för Svenska Filminstitutet

Anna Serner, nuvarande vd för TU, Tidningsutgivarna, blir ny vd för Svenska Filminstitutet. Hon lämnar TU den 1 september.

- Ett så roligt jobb som vd för Filminstitutet kunde jag inte motstå, trots att jag inser att det i det korta perspektivet drabbar TU:s utvecklingsarbete. Jag kommer dock att kvarstå med fullt fokus på TU fram till 1 september och hoppas att vi under den tiden kommer se de första stegen tas mot en bred utgivarorganisation.

Anna Serner har varit vd för TU sedan 1 februari 2008. Som vd för TU har Anna Serner verkat för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Tryck- och yttrandefrihet samt det pressetiska systemet har varit några av de viktigaste frågorna.

-       Anna Serner har gjort ett mycket bra arbete för TU. Jag beklagar att hon lämnar oss. Samtidigt gratulerar jag henne till en ny och spännande utmaning. TU befinner vi sig i en spännande process och vi har många viktiga uppgifter framför oss. Därför är det viktigt att vi snabbt kommer igång med att rekrytera en ny vd för TU, säger Tomas Brunegård, styrelseordförande för TU.

Före TU var Anna Serner verksam som konsult inom marknadskommunikation i egen firma och innan dess VD för Reklamförbundet 1998-2006.

Hon har bred erfarenhet av styrelseuppdrag, bl a för Berghs School of Communication, Folkoperan, United Minds, Fanzingo och tidskriften Dagens Samhälle. Hon har varit expert i statliga utredningar såsom Upphovsrättsutredningen 2010.

Anna Serner är utbildad vid Stockholms Filmskolas tvååriga praktiska filmutbildning, har läst filmvetenskap samt är utbildad jurist. De senaste 20 åren har hon också föreläst inom juridik, reklam, kreativitet och ledarskap.

Anna Serner, mobil 070-674 01 35

Tomas Brunegård, mobil 0705-62 44 00