Dawit Isaak tilldelas utmärkelsen Golden Pen of Freedom 2011

Den svensk-eritreanske journalisten Dawit Isaak har suttit fängslad i Eritrea sedan 2001 utan att veta vad han är anklagad för och utan att få sin sak prövad i domstol. Idag, på sin 46:e födelsedag, tilldelas han utmärkelsen Golden Pen of Freedom av dagspressens världsorganisation WAN.

Golden Pen of Freedom är en årlig utmärkelse som WAN (World Association of Newspapers) delar ut för att uppmärksamma enastående handlingar, i skrift och gärning, av en individ, en grupp eller en institution för pressfriheten.
-    Det är en mycket viktig utmärkelse som gör att Dawit Isaak och hans öde får större uppmärksamhet utanför Sveriges gränser. Vi har rekommenderat WAN att ge utmärkelsen till Dawit Isaak och är väldigt glada att de lyssnat på oss, säger Tomas Brunegård, styrelseordförande för TU och styrelseledamot i WAN.

Pressfrihet är den enskilt viktigaste frågan för WAN på samma sätt som tryck- och yttrandefriheten är utgångspunkten för TU:s medlemmar och verksamhet.
-    TU och väldigt många av TU:s medlemmar har varit engagerade för att hjälpa Dawit Isaak. Vi hoppas att dagens utmärkelse kan bidra till att sätta press på regimen i Eritrea för att få Dawit Isaak frigiven, säger Anna Serner, vd för TU.

Dawit Isaak var med och grundade Eritreas första oberoende tidning, Setit, som bland annat kritiserade regeringens maktmissbruk. År 2001 publicerade Setit och andra tidningar ett öppet brev från 15 ministrar som bland annat efterlyste demokratiska reformer. Elva av ministrarna fängslades liksom Dawit Isaak och ytterligare 13 tidningsägare, redaktörer och journalister. Fyra av journalisterna uppges ha dött i fängelse.

Så här motiverar WAN:s styrelse beslutet att tilldela Dawit Isaak utmärkelsen Golden Pen of Freedom 2011:
”Dawit Isaak, som tvingades fly från sitt hemland till Sverige, men återvände på grund av sitt engagemang för en oberoende press och demokratiska principer, förtjänar att berömmas för sina handlingar. Eritreas ledare, bland de mest förtryckande i världen, har valt att fängsla honom i stället.”
”Dawit Isaak har ställts inför enorma vedermödor. Trots det har hans engagemang för pressfrihet och mänskliga rättigheter aldrig minskat. Det krävs mod för en journalist att arbeta och inte kompromissa under sådana omständigheter, och Dawit Isaak framstår som en förebild och inspirationskälla för journalister överallt.”

WAN uppmanar Eritreas president Isaias Afewerki att omedelbart frige Dawit Isaak.

För mer information:
Tomas Brunegård, styrelseordförande TU, mobil: 0705-62 44 00
Anna Serner, vd, TU, mobil: 070-674 01 35
Larry Kilman, Director of Communications and Public Affairs, WAN-IFRA, mobil +33 6 10 28 97 36

Ladda ner bild på Dawit Isaak här. 385.82 Kb   OBS! Ange alltid fotografens namn, Kalle Ahlsén.

TU: www.tu.se

WAN: www.wan-press.org