Fortsatta besparingar att vänta på svenska dagstidningar

Tre av fyra chefer på svenska dagstidningar räknar med att behöva genomföra ytterligare besparingar. I genomsnitt räknar man med att behöva sänka kostnaderna med ytterligare 11 procent under denna period fram till 2014. Dock ligger de största planerade besparingarna på administrativa kostnader, medan de besparingar som gjorts de senaste två åren främst gjorts på journalistlöner. Det visar en undersökning som TU gjort bland medlemsföretagen.

– Även om annonskonjunkturen ser positiv ut så finns det en insikt om att strukturomvandlingen på sikt kräver ytterligare anpassning. Men det är glädjande att man relativt sätt inte ser lika stort behov av besparingar på lönesidan. Det är också glädjande att många företag har hittat strategier för att vässa kvaliteten på produkten genom bättre prioriteringar, smartare kanalstrategier och ny kompetens, säger Anna Serner, vd TU.

TU har genomfört en enkät om framtid, besparingar och kvalitet bland 163 chefer (chefredaktörer, vd:ar, redaktionschefer) på svenska dagstidningsföretag.

Några av resultaten från undersökningen:

• Det stora flertalet av dagstidningarna – 82 procent – har genomfört besparingar de senaste två åren. I genomsnitt beräknar man att besparingarna de senaste två åren har uppgått till 12 procent av de totala kostnaderna.
  • Stålbadet på tidningarna tycks inte vara över än – 3 av 4 räknar med att fortsätta sänka kostnader fram till 2014 – i genomsnitt ytterligare 10,7 procent av de totala kostnaderna.
  • Cheferna uppger att de besparingar som har gjorts de senaste två åren framför allt har gjorts på journalistlöner. De största planerade besparingarna fram till 2014 ligger däremot på ”övriga administrativa kostnader”.
  • Trots att flertalet genomfört besparingar anser tre av fyra tidningschefer att deras publicistiska produkter totalt sett har blivit bättre de senaste två åren. Bland anledningarna nämns smartare kanalstrategier, bättre prioriteringar och ny kompetens i företagen. Merparten uppger också att mängden unikt material (journalistiskt innehåll som tidningen är ensam om) har ökat.
  • Innehållet i svenska dagstidningar har delvis förändrats de senaste två åren enligt tidningscheferna själva. Mest ökar webbjournalistik, användargenererat material – både i papper och på webben – och lokal journalistik. När det gäller utrikesjournalistik är den generella trenden däremot minskande.
  • Undersökningen visar att intaget av externt material (från frilansare och byråer) generellt minskar på svenska tidningar.

Undersökningen genomfördes under hösten 2010. Enkäten besvarades av totalt 163 personer på TU:s medlemsföretag med befattningar som chefredaktör, redaktionschef och vd.

Hela rapporten kan laddas ned här. 2.20 Mb

Anna Serner, vd TU, mobiltelefon
070-674 01 34

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för en öppen demokrati.