Idag tilldelades Dawit Isaak utmärkelsen Golden Pen of Press Freedom 2011

Idag torsdag 13 oktober uppmärksammades den svensk-eritreanske journalisten Dawit Isaak när han tilldelades utmärkelsen Golden Pen of Press Fredoom 2011. Det skedde i anslutning till öppningsceremonin vid World Newspaper Congress i Wien. Utmärkelsen mottogs av Dawit Isaaks bror Esaias Isaak.
-    Denna utmärkelse är en utmärkt möjlighet för att öka den globala medvetenheten om fallet Dawit och ökar det internationella trycket på de eritreanska myndigheterna att lämna information om hans hälsa och om var han befinner sig, sa Esaias Isaak, när han tog emot utmärkelsen för sin brors räkning vid öppningsceremonin för World Newspaper Congress och World Editors Forum i Wien i Österrike på torsdagen.

-    The Golden Pen of Freedom motverkar den eritreanska regeringens försök att bygga en mur av tystnad runt Dawit och alla andra fängslade journalister, sa Esaias till en publik bestående av fler än 1 000 chefredaktörer, ansvariga utgivare och tidningsdirektörer från fler än 100 länder.

Utmärkelsen Golden Pen of Freedom har delats ut av World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA,) sedan 1961 för att uppmärksamma enastående insatser, i ord eller gärning, av en individ, grupp eller institution för pressfrihetens sak.

Den 23 september hade den svensk-eritreanske journalisten Dawit Isaak suttit fängslad i Eritrea i tio år utan att veta vad han är anklagad för och utan att ha fått sin sak prövad i domstol.

Dawit Isaak var med och grundade Eritreas första oberoende tidning Setit, som bland annat kritiserade regeringens maktmissbruk. År 2001 publicerade Setit och andra tidningar ett öppet brev från 15 ministrar som bland annat efterlyste demokratiska reformer. Elva av ministrarna fängslades liksom Dawit Isaak och ytterligare 13 tidningsägare, redaktörer och journalister. Fyra av journalisterna uppges ha dött i fängelse.

Den 27 oktober 2010, på Dawit Isaaks 46:e födelsedag, offentliggjordes att han utsetts till mottagare av utmärkelsen Golden Pen of Freedom 2011 av dagspressens världsorganisation WAN-IFRA där Tidningsutgivarna är medlem. Pressfrihet är den enskilt viktigaste frågan för WAN-IFRA, liksom tryck- och yttrandefriheten är det för Tidningsutgivarna.

Så här motiverade WAN-IFRA:s styrelse beslutet att tilldela Dawit Isaak utmärkelsen Golden Pen of Freedom 2011:

”Dawit Isaak, som tvingades fly från sitt hemland till Sverige, men återvände på grund av sitt engagemang för en oberoende press och demokratiska principer, förtjänar att berömmas för sina handlingar. Eritreas ledare, bland de mest förtryckande i världen, har valt att fängsla honom i stället.”

”Dawit Isaak har ställts inför enorma vedermödor. Trots det har hans engagemang för pressfrihet och mänskliga rättigheter aldrig minskat. Det krävs mod för en journalist att arbeta och inte kompromissa under sådana omständigheter, och Dawit Isaak framstår som en förebild och inspirationskälla för journalister överallt. WAN-IFRA uppmanar Eritreas president Isaias Afewerki att omedelbart frige Dawit Isaak.”

TU, Tidningsutgivarna, är en av flera organisationer som turas om att varje vecka uppvakta Eritreas ambassad på Lidingö med en skriftlig uppmaning till Eritreas president Isaias Afewerki om att Dawit Isaak ska friges. De övriga är Expressen, Författarförbundet, Journalistförbundet, PEN, Publicistklubben, Reportrar utan gränser, Stödkommittén för Dawit Isaak samt Sveriges Tidskrifter.

För mer information, kontakta:
Henri Pagot, kommunikationschef, Tidningsutgivarna

Pressinformation från WAN-IFRA (på engelska)

Inledningstal av Erik Bjerager, president för World Editors Forum där utmärkelsen överlämnades (på engelska)