Mediekompass och UR i samarbete: TU:s ungsatsning ger ut lärarhandledning till programserie om mediekritik

Varför tar medierna upp vissa ämnen men inte andra? Nu lanseras en lärarhandledning till Utbildningsradions programserie Medialized, sju avsnitt som tar upp olika aspekter av mediekritik.
– Vi vill hjälpa lärarna att stärka elevernas förmåga att självständigt värdera och kritiskt granska mediers rapportering, säger Ulrika K Engström, verksamhetsledare för Mediekompass.

I Medialized får vi möta journalister, mediekonsumenter och de som försöker påverka och styra medierna i över 15 länder, i en skildring och problematisering av den globala mediebranschen och dess konsumenter.

Lärarhandledningen består av sju kapitel som är kopplade till frågeställningen i respektive program i serien. Det handlar bland annat om källkritik, sociala medier, bilders betydelse och pressfrihet. Varför vinklar medierna nyheter? Hur ser arbetssituationen ut för journalister runt om i världen? Hur påverkar sociala medier mediebruset?

– Syftet med serien är att problematisera den globala mediebranschen så att tittaren ska förstå hur verkligheten som förmedlas i medierna skapas. Eleverna ska få redskap för att kunna tolka det medielandskap de har omkring sig, säger Christina Friborg från UR som gjort förstudien till serien.

Varje kapitel inleds med förståelsefrågor samt reflekterande frågor kopplat till själva avsnittet. Därefter kommer en undersökande del i andra medier där eleverna får lösa problem, prova egna antaganden och kritiskt granska och värdera påståenden.

Lärarhandledningens målgrupp är lärare på gymnasiet. Lärarhandledningen finns här. Se Medialized här.

Frågor om lärarhandledningen besvaras av Ulrika K Engström, verksamhetsledare Mediekompass, tel: 076-527 46 34, e-post: ulrika.engstrom@tu.se.

Frågor om programserien Medialized besvaras av Jenny Reichwald, mediepedagog UR, tel: 0708-39 94 15, e-post: jenny.reichwald@ur.se.

Mediekompass är en icke-kommersiell och opolitisk verksamhet som har till uppgift att hjälpa skolan med undervisning om och med dagstidningar och andra medier. Bakom Mediekompass står Tidningsutgivarna, en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier, för ett öppet och demokratiskt samhälle. Mer information på www.tu.se och www.mediekompass.se.

Utbildningsradion (UR) är en del av svensk public service tillsammans med Sveriges Radio och SVT. Kunskapsföretaget UR har som uppdrag att producera utbildnings- och folkbildningsprogram från förskola till högskola som ska förstärka, bredda och komplettera andras utbildningsinsatser. Mer information på www.ur.se.