Tidningsbranschen tar fram etiska riktlinjer för riktat innehåll på nätet

– Vi ser en stor potential i att skapa både bättre användarupplevelser och ökade intäkter genom att skräddarsy innehåll efter användares intressen och beteenden. Men för att säkra en bärkraftig utveckling är det viktigt med transparens och gemensamma riktlinjer. I USA har vi sett enstaka fall när leverantörers agerande har legat i gråzonen, och vi vill motverka en sådan utveckling i Sverige, säger Halvard Kristiansen. Kristiansen är Head of Behavioral Targeting på Schibsted och sitter med i TU:s arbetsgrupp.

TU:s arbete för att ta fram riktlinjer kring riktat innehåll på nätet bedrivs i en arbetsgrupp med representanter för Bonnier, Helsingborgs Dagblad, Mediekompaniet, NTM AB, Schibsted och Stampen.

För mer information kontakta:

Per Hultengård, Chefsjurist, TU
Tel: 08-692 46 46, 070-815 75 29