Tubecon kommer till Sverige och online blir verklighet!

Report this content

Tubecon är ett event hängivet åt interaktionen mellan ungdomar på sociala medier och internet. Främst inom rörlig bild så som YouTube men även inom stillbild, bloggande, chattande, forum och alla aktiviteter och fenomen därikring. En hyllning till den nya tidens kommunikation och kultur.

Initiativet och kärnan i eventet är YouTube-kreatörerna som själva fyller programmet med innehåll de vet att deras tittare vill ha. Det är en årlig manifestation för alla ungdomar med passion för sociala medier.

Stor vikt läggs i det sociala arbetet för att göra internet till en öppnare och mer human mötesplats. På innehållsskaparnas egna initiativ är det ämnen som nätmobbning och näthat som lyfts fram och diskuteras.

Den 15 augusti genomfördes evenemanget i Finland och redan tre dagar innan var alla biljetter slutsålda på Hartwall Arena i Helsingfors. Totalt 10 000 unika besökare deltog i meet´n´greets, beskådade scenshowen och delade sina egna vloggar och selfies i sociala medier. Detta gjorde Tubecon till det mest exponerade eventet i landets historia med över fyra miljoner visningar i olika videos som skapas.

Nu kommer Tubecon till Sverige och det är eventbolaget Stockholm Games AB som, den 6 januari, är arrangör på Stockholmsmässan.

– Vi arrangerar sedan tre år Nordens största ungdomsmässa där innehållet i huvudsak har varit Sport och Kultur. I ungefär ett år har vi planerat för att bredda vårt utbud med sociala medier och när det nu fanns ett färdigt koncept var det självklart för oss att välja det, säger Gunnar Svensson, Managing Director på Stockholm Games AB.

– Om man som varumärkesbyggare förstår ungdomarnas passion för sociala medier så har man med denna plattform mycket goda möjligheter att skapa lojala band med vår målgrupp, säger Johan Lundsten, projektledare för Tubecon.

Gunnar och Johan vill dock understryka att det är innehållsskaparna (YouTubers) som är de verkliga skaparna av eventet. Stockholm Games AB hjälper bara till med att föra dem samman till en levande mötesplats.

Vill du veta mer? Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss!

Johannes Gustavsson
Press & PR Manager