Alexander Huber ny VD för Fritidsresors charterflygbolag TUIfly Nordic - yngst i Norden

Efter drygt fyra och ett halvt år på posten som VD för Fritidsresors charterflygbolag TUIfly Nordic har Jens Wigen valt att lämna bolaget. Rollen som ny VD plockas istället upp av 31-årige Alexander Huber som under de senaste åren arbetat som planeringschef för bolaget. Alexander är därmed yngste flygbolags-VDn i Norden.

- Jag känner mig oerhört glad och stolt att bli TUIfly Nordics näste VD efter Jens Wigen, säger nytillträdde Alexander Huber.

- Vi har spännande utmaningar framför oss med ökad konkurrens och pressade priser på flyglösningar från andra flygbolag. Strategierna för att bemöta detta på bästa sätt är något som jag ska utarbeta med min ledningsrupp den närmaste tiden.

Under årens om VD för TUIfly Nordic har Jens bland annat förnyat flygplansflottan med en ny Boeing 767 och tre nya Boeing 737, uppgraderat underhållningssystemen ombord, förbättrat kundnöjdheten samt miljöcertifierat TUIfly Nordic som världens första charterflygbolag.
Jämte Malmö Aviation var TUIfly Nordic först bland de svenska flygbolagen med miljöcertifiering.

- Jag känner att jag har gjort vad jag kan för bolaget under de år jag suttit på posten och det känns bra att lämna över till någon annan, säger Jens Wigen.
Ingen ledare ska sitta för länge på sin post. Det är varken bra för företaget eller för den egna personliga utvecklingen.

Jens kommer att ta några veckors ledigt innan han bestämmer sig för nästa steg.

Mer om Alexander Huber:
Alexander är född och uppvuxen i Stockholm och inledde sin karriär i koncernen som Management Trainee hos TUI AG i Hannover. Därefter arbetade han i perioder inom flygbolagen HapagFly och ThomsonFly samt för ett par olika researrangörer inom TUI-koncernen.

Hos TUIfly Nordic inehadde Alexander senast rollen som planeringschef med en plats i bolagets ledningsgrupp. Dessförinnan har han även arbetat som business controller för flygbolagets tekniska avdelning samt varit ansvarig för flottaplaneringen.

Alexander har det senaste året även ansvarat för Fritidsresegruppens flygkapacitetsplanering.
Han är ekonom i botten och har studerat i Uppsala med längre utlandsvistelser i Tyskland och Australien.

Om TUIfly Nordic
Flygbolaget grundades 1985
Antal anställda: 563
Antal flygplan: Två Boeing 767 och sex Boeing 737
Antal kunder 2010: 1 397 644

TUIfly Nordic flyger främst för de nordiska researrangörerna Fritidsresor, Star Tour och Finnmatkat, som alla ingår i Fritidsresegruppen.

Maila jim.hofverberg@fritidsresor.se för högupplöst foto av Alexander.