Efter helgens kuppförsök i Turkiet: Fritidsresors guider svarar på kundfrågor via Facebook Live direkt från Alanya

Efter förra helgens militärkuppsförsök i Turkiet har Fritidsresor mottagit tusentals telefonsamtal från svenskar med inbokade semesterresor till Turkiet, många med frågor om läget dit de ska resa. Guider på plats i Alanya live-sänder idag via Facebook Live för att besvara frågor.

Klockan 16 i eftermiddag kommer två av Fritidsresors guider att live-sända via Facebook Live från hotellet Blue Star Quattro Beach i Alanya på den turkiska solkusten. Syftet med live-sändningen är att snabbt och interaktivt kunna besvara frågor resenärer har inför semesterresan till Alanya och andra resmål i Turkiet, och för andra att sedan ta del av på Fritidsresors Facebook-sida.

– Bakgrunden till vårt beslut att använda Facebook Live är ett förslag från våra guider på plats i Alanya. De oroligheter som medierna rapporterat om har varit i Ankara och Istanbul, inte på semesterorterna där det varit lugnt som vanligt. Guiderna uttryckte en vilja att direkt kunna besvara många av de frågor de sett via sociala medier, och förmedla hur läget är på resmålen. Många av de förfrågningar vi får kommer in via Facebook och därför valde vi Facebook Live eftersom det möjliggör för kunder att ställa frågor direkt, live, till våra guider, säger Mathias Bergendahl. säger Mathias Bergendahl, informationschef på Fritidsresor.

Facebook Live infördes i april i år och möjliggör live-sändning med endast en smartphone som utrustning, och sändningen läggs sedan in i Facebook-flödet där Fritidsresors nästan 240 000 följare kan se inslaget efteråt.

– Vi ser ständigt över hur vi ännu snabbare kan ge våra kunder information när något inträffar. Därför testar vi idag Facebook Live för att se om det är ett effektivt sätt att snabbt besvara frågor. Om det uppskattas av våra kunder är det något vi kommer att överväga att använda även på andra destinationer. Just nu är självklart behovet av svar på frågor störst bland Turkiet-resenärer, säger Mathias Bergendahl.

Fakta

• Facebook Live-sändningen sker kl. 16 svensk tid på Fritidsresors Facebook-sida, https://www.facebook.com/Fritidsresor/
  • Antal följare på Facebook: 239 000
  • Guider i Facebook Live-sändningen: Mikaela och Lina
  • Namn på hotellet där live-sändning sker: Blue Star Quattro Beach, Alanya

För mer information: Mathias Bergendahl, Informationschef, TUI Nordic/Fritidsresegruppen, 08 – 720 74 96

TUI Nordic/Fritidsresegruppen är med en marknadsandel på 20 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder charterresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. TUI Nordic/ Fritidsresegruppen består av researrangörerna Fritidsresor, TEMA, Nazar och WonderCruises, Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland och flygbolaget TUIfly Nordic. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. Gruppen har omkring 77,000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 30 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvarför hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande i vår företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).