• TUI/

Fritidsresor erbjuder roamingfri semester i världens alla länder

Report this content

TUI Nordic/Fritidsresegruppen har inlett ett samarbete med telekomföretaget MobiTrotter. För resenärer innebär det roaming-fri telefoni och data i världens alla länder.

– Tillgång till internet på semestern är en av de saker som efterfrågas mest av våra kunder. Att kunna lansera den här tjänsten känns otroligt spännande och relevant ur ett kundperspektiv, säger Patrick Törn, Head of Ancillary på TUI Nordic/Fritidsresegruppen.

Samarbetet innebär att alla nordiska resenärer nu kan ringa, ta emot samtal och surfa som om de vore hemma.Det som gör appen unik är att den erbjuder en kombination av de olika sätt som det går att ringa och mobilsurfa på internationellt. Genom att kombinera traditionell mobiltelefoni och IP-telefoni kan resenärer använda sina vanliga mobilnummer - till kraftigt reducerade priser. Tillsammans med ett simkort kan användaren också surfa med full täckning på resmålet och blir därmed inte beroende av WiFi-zoner.

– Vi är oerhört glada för avtalet med TUI Nordic/Fritidsresegruppen, och framförallt att vi nu kan ge 1,6 miljoner resenärer en kostnadseffektiv möjlighet att hålla kontakt med familj och vänner från resmålet, säger Peter Bjurström, vd för MobiTrotter.

Inom EU används tjänsten i WiFi zoner för att ringa gratissamtal till andra MobiTrotteranvändare. Utanför EU används tjänsten inom WiFi eller i kombination med ett lokalt simkort. Att ringa från WiFI- zoner till vanliga nummer i Sverige kostar 61 öre per minut och ta emot samtal 35 öre per minut. Med ett lokalt simkort och MobiTrotter får man Mobilsurfen till låga lokala priser, upp till 99 procent lägre än roaming-priser. Användaren behåller sitt vanliga nummer och priset för samtal är upp till 95% lägre än roamingpriser.

Fakta i korthet:

1. Gratis samtal via WiFI till andra MobiTrotteranvändare.

2. Ringa ifrån WiFi zoner till vanliga nummer i Sverige kostar 61 öre per minut och ta emot samtal 35 öre per minut.

3. Utanför EU: MobiTrotter med ett lokalt simkort ger full täckning och lägsta lokala kostnader för mobilsurf. MobiTrotters priser på vanliga inkommande och utgående GSM samtal ger upp till 95% prisreduktion jämfört med roamingpriser. Köpguide för lokala simkort finns i appen. Till vissa utvalda destinationer kan resenären få lokala simkort hemlevererat av MobiTrotter innan resan.

Mathias Bergendahl, Nordisk informationschef, TUI Nordic/Fritidsresegruppen: 08-720 74 96.

Peter Bjurström, VD, Co-Founder MobiTrotter; 070 357 77 35, peter.bjurstrom@mobitrotter.com

TUI Nordic/Fritidsresegruppen är med en marknadsandel på 20 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder charterresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. TUI Nordic/ Fritidsresegruppen består av researrangörerna Fritidsresor, TEMA, Nazar och WonderCruises, Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland och flygbolaget TUIfly Nordic. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. Under det finansiella året 2013/14 noterade TUI Group en omsättning om €18.7bn och ett operativt resultat om €869m. Gruppen har omkring 77,000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 30 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvarför hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande i vår företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).