Fritidsresor Sveriges grönaste resevarumärke

I en ny undersökning presenterad av Differ har svenska folket röstat fram Fritidsresor som Sveriges grönaste resevarumärke.

– Det är jätteroligt att svenskarna röstat fram Fritidsresor som Sveriges grönaste varumärke inom resekategorin. Vi har arbetat konsekvent med miljö- och hållbarhetsfrågor länge och utmärkelsen är en bekräftelse på att resultatet av vårt arbete lyser igenom till våra kunder, säger Jim Hofverberg, Fritidsresor.

Fritidsresor var tidigt ute med miljökrav på sina familjeanläggningar Blue Village. Sedan 2010 har krav ställts på att de ska vara certifierade enligt miljöstandarden ISO 14001. Även Blue Star-anläggningarna arbetar nu för att bli ISO 14001-certifierade.

Inkluderat alla hotell som idag har miljöcertifiering eller miljömärkning i Fritidsresors utbud så räknar arrangören med att cirka 50 procent av kunderna bor miljöcertifierat.

Arrangörens flygbolag TUIfly Nordic var det första charterflygbolaget i världen med miljöcertifiering enligt ISO 14001 redan 2009.

Resebranschen är beroende av flyg som transportmedel vilket förklarar varför branschen enligt Differs undersökning ligger efter övriga branscher vad gäller svenskarnas uppfattning kring resor och miljö.

Fritidsresors miljöarbete
Fritidsresor arbetar ständigt med att förbättra miljö- och hållbarhetsarbetet och målet är att göra så många hotell som möjligt klimatneutrala. En av anläggningarna som redan idag är så gott som klimatneutral är Blue Village Atlantica Aegean Park på Rhodos. Det som saknas är grön el, vilket inte kan garanteras på Rhodos i nuläget på grund av öns begränsade infrastruktur.

En stor del av Fritidsresors hotell är dessutom anslutna till Travelife. I alla nya hotellkontrakt är det idag ett krav från Fritidsresors sida att hotellet ska ansluta sig till Travelife.

Även Fritidsresors flygbolag TUIfly Nordic är ISO 14001-certifierat och med Fritidsresors nya Dreamliner från Boeing sänks bränsleåtgången med upp till 20 procent per passagerare.

Om undersökningen
Det är femte gången varumärkesbyrån Differ genomför undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke. Undersökningen genomfördes under december 2013 och besvarades av drygt 1 000 respondenter i åldern 15-74 år. Syftet med undersökningen är att följa svenska konsumenters syn på miljö- och hållbarhetsarbete bland företag i åtta utvalda branscher, varav resebranschen är en av dem. Läs mer om undersökningen här: http://www.differ.se/aktuellt/#sgv

Fredrik Lindblom, Sustainable Development Manager: 08 – 720 74 29
Mathias Murman, informatör: 072 – 388 64 05