• TUI/

Pressinformation: 2013-07-29

Full fart för chartern:
300 charterflyg från svenska flygplatser denna vecka

Sommar innebär högtryck för charterbolagen. Denna vecka lyfter sammanlagt 300 charterflyg mot solen med förväntansfulla semestersvenskar. Det innebär att cirka 60 000 svenskar flyger söderut på en chartersemester - bara denna vecka.

Totalt beräkas över en miljon svenskar resa på charter i sommar varav närmare 400 000 bara med Fritidsresor som är Sveriges största researrangör.

De flesta bokade sina resor tidigt, när vintern var som kallast och eländigast. Detta är också en av anledningarna till att Fritidsresor redan nu börjar försäljningen av nästa sommars resor.

- De som tänker boka en sommarresa nu - är verkligen ute i sista minuten. Det är väldigt utplockat i juli och priserna på de kvarvarande resorna väntas stiga, säger Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar.

- Återigen ser vi en sommar där de som bokat sina resor tidigt är trippelvinnare; De kunde välja och vraka bland resor och hotell. De bokade de tidiga morgonavgångarna för att få så mycket tid som möjligt på resmålet och priserna för de tidigt bokade koncepthotellen låg i genomsnitt omkring 800 kronor lägre än motsvarande resa nu, fortsätter Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar.

Mer om sista minuten: www.fritidsresor.se/sistaminuten