Nytt grepp för en ny generation: Fritidsresor testar Facebook Live som rekryteringsverktyg

Fritidsresor sänder imorgon direkt från kontoret via Facebook Live som del av rekryteringen av resesäljare. Under livesändningen besvaras frågor om tjänsten och företaget, samtidigt som tittarna får en virtuell rundvandring.

– Dagens jobbsökare letar efter mer än ett jobb. Undersökningar visar tydligt att de värden som efterfrågas mest är balans mellan arbete och privatliv, möjligheter att utvecklas, arbete i kreativa nätverk istället för i separata avdelningar och ledda av en moderator snarare än en traditionell chef. Eftersom vi erbjuder just detta väljer vi att testa Facebook Live för att å ut budskapet, säger Charlotte WWiebe, HR Direktör för TUI Nordic/Fritidsresegruppen.

Syftet med live-sändningen är att se om det är ett effektivt sätt att snabbt besvara frågor jobbsökande kanske annars drar sig för att fråga.

– Vi ser ständigt över hur vi kan bli ännu bättre i att nå potentiella medarbetare, och framförallt ge mer information än den som normalt ges i en jobbaannons. Det kan vara frågor om gym, var man äter lunch, var man sitter och jobbar och kanske framförallt vilka kollegor man kommer att arbeta med och hur stämningen är. Därför testar vi Facebook Live som del av vårt rekryteringsarbete, säger Charlotte WWiebe.

Facebook Live infördes i april i år och möjliggör live-sändning med utan annan utrustning än en smartphone, och sändningen läggs sedan in i Facebook-flödet där Fritidsresors nästan 240 000 följare kan se inslaget efteråt.

– Om det uppskattas av jobbsökande är det något vi kommer att överväga att använda mer och eventuellt för andra tjänster än resesäljare, säger Charlotte WWiebe.

Fakta
• Facebook Live-sändningen sker på tisdag 6 september kl. 15 på Fritidsresors Facebook-sida, https://www.facebook.com/Fritidsresor/
• Antal följare på Facebook: 239 000
• Personal svarar på frågor om hur det är att arbeta på Fritidresor, och visar runt på kontoret, gymmet och lunchrummet.
• Live-sändningen sker från Fritidsresors kontor i Stockholm.

För mer information: Mathias Bergendahl, Informationschef, TUI Nordic/Fritidsresegruppen, 08 – 720 74 96.

TUI Nordic/Fritidsresegruppen är med en marknadsandel på 20 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. TUI Nordic/ Fritidsresegruppen består av researrangörerna Fritidsresor, Nazar och WonderCruises, Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland och flygbolaget TUIfly Nordic. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. Under det finansiella året 2014/15 noterade TUI Group en omsättning om €20bn och ett operativt resultat om €1069m. TUI Group har 76 000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 20 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvarför hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande i vår företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI). Fritidsresor byter namn till TUI den 1 november 2016.