Portugal nytt resmål hos TUI/Fritidsresor nästa sommar

Nästa sommar utökar Fritidsresor programmet med Algarve i Portugal. Här kan svenska resenärer upptäcka vacker natur, golf i världsklass och flera unika hotellkoncept.

– Intresset för att resa i Europa växer och vi tittar ständigt på nya destinationer. Portugal har något för de allra flesta – allt från fantastisk natur och storslagna landskap till vin och mat. Det i kombination med ett bra utbud av våra hotellkoncept gör Algarve till en spännande nyhet nästa sommar, säger Leyla Öfwerström, informatör på TUI/Fritidsresor.

Algarve är ett solsäkert resmål med vackra vikar, dramatiska klippformationer och långa sandstränder. Landet har ett medelhavsklimat med milda vintrar och varma, torra somrar. Vattentemperatureren ligger mellan 20 och 22 grader under perioden juni till oktober. Fritidsresor erbjuder fyra olika destinationer vid Algarvekusten med egna tränings- och parhotell.

Fakta Portugal

Beräknad flygtid: cirka 4 timmar.

Tidsperiod: Från Stockholm/Arlanda och Köpenhamn/Kastrup varje lördag under perioden 20 maj – 7 oktober 2017.

Destinationerna i Algarve:

– Albufeira – Portugal mest kända strand

– Tavira - Antik stad med pittoreskt centrum

– Lagos - Vackra sandstränder, små- stadsatmosfär och historiskt centrum

– Alvor - Fantastiska stränder, vackra klippformationer och genuin atmosfär.

Hotelltips för den som vill ha en aktiv semester:

Robinson Club Quinta da Ria

Portugal, särskilt Algarvekusten, är känd för sina många golfbanor. Två av de bästa ligger i direkt anslutning till TUI/Fritidsresors hotell ”Robinson Club Quinta da Ria” utanför Tavira, en av kustens vackraste städer.

Hotelltips för par:

Sensimar Falesia Atlantic

Ett vuxenhotell med vackert läge på en klippa med fantastisk utsikt över Atlanten i badorten Olhos d'Agua. Här har du allt du behöver för en lyckad semester: god mat, spa och vackra omgivningar.

Pressbilder:

Mer information om Portugal:

Leyla Öfwerström, informatör på TUI/Fritidsresor: 08-720 73 71

TUI Nordic/Fritidsresegruppen är med en marknadsandel på 20 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. TUI Nordic/ Fritidsresegruppen består av researrangörerna Fritidsresor, Nazar och WonderCruises, Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland och flygbolaget TUIfly Nordic. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. Under det finansiella året 2014/15 noterade TUI Group en omsättning om €20bn och ett operativt resultat om €1069m. TUI Group har 76 000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 20 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvarför hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande i vår företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI). Fritidsresor byter namn till TUI den 1 november 2016.