Sommaren 2010: Libyen och björnsafari i Kanada bland 14 TEMA-nyheter

Rundresa i Libyen, vandring på skotska höglandet och björnsafari i Kanada är några av TEMAs nyheter nästa sommar. Dessutom blir det premiär för två flodkryssningar och en kombinerad cykel- och vandringsresa i Cornwall.

Sommarens mest imponerande naturupplevelse finns i Kanada bland björnar och valar. Resan innehåller besök i Vancouver och Victoria, nationalparker, OS-aktuella Whistler och vingård. En ressträcka görs med det högklassiga tåget Whistler Mountaineer.

- Ett oförglömligt äventyr som kombinerar storstäder med storslagna vildmarksupplevelser, säger Pamela Clark, ansvarig för TEMA.

Resan i Libyen ger inblick både i den libyska vardagen och historien med besök på världens bäst bevarade romerska utgrävning, Leptis Magna. Egyptenprogrammet utökas med direktflyg till medelhavskusten där Alexandria, Kairo, Siwaoasen och pyramiderna i Giza är några av höjdpunkterna under rundturen.

TEMAs satsning på aktiva resor med cykel och till fots fortsätter nästa sommar. Totalt arrangeras 16 olika vandringsresor, varav fyra nyheter: Rhodos med Chalki, Skottland, Cornwall och de österrikiska Alperna.

Till sommaren presenteras även den nya semesterformen flodkryssning, så kallad TEMA Cruise, längs Donau och Seine. Donaukryssingen görs i kombination med tåg.

Totalt 76 resor, varav 14 nyheter, ingår i TEMAs sommarprogram. Av dessa kan närmare 30 kombineras med en sol-och-bad-vecka. Resorna släpps till försäljning torsdagen den 19 november (med undantag av vandringen i Österrike som säljs från och med 26/11 och Kanadaresan som säljs från och med mitten av december).

Pressinformation:

Peter Hellström, TEMAs informationsavdelning, tel. 08-7207496, 0761-049971.

Pressjour utanför kontorstid: 08-599950 50.

___________________________________________________________________

TEMA ingår i Fritidsresegruppen och är Sveriges största rundresearrangör. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finmatkat i Finland, TEMA, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic. Sedan september 2007 ingår Fritidsresegruppen i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från 20 länder.