Svenskar köper charterresor för 2,3 miljarder i januari

Under de kommande veckorna toppar försäljningen av charterresor. Sveriges största researrangör Fritidsresor uppskattar att cirka 285 000 svenskar bokar en charterresa i januari. Det totala värdet överstiger 2,3 miljarder kronor.*

Januari är högsäsong för charterbranschen. 9 200 resor säljs per dag, 380 resor i timmen eller 6 resor i minuten. Totalsiffran 2,3 miljarder omfattar alla stora charterarrangörer.

– Just nu säkras framförallt sommarsemestern, men även resor för innevarande och nästa vinter, säger Mathias Bergendahl, Fritidsresors presstalesman.

Bara hos Fritidsresor bokas 100 000 resor. 8 av 10 resor bokas till målgruppsanpassade hotell som exempelvis Blue Village för barnfamiljer och Blue Couples för vuxna.

Fem-i-topp mest bokade sommarresmål just nu

1. Kreta
  2. Mallorca
  3. Cypern
  4. Antalya
  5. Rhodos

Presskontakt:

Mathias Bergendahl, Fritidsresors informationsavdelning: 08-720 74 96.

* Siffrorna beräknas på branschsnittpriser och på Fritidsresors marknadsandel på cirka 35 procent av sålda charterresor. För totalvolymer, samtliga charterarrangörer, se Kammarkollegiets siffror.

Fritidsresegruppen, med varumärkena Fritidsresor, TEMA, Nazar och WonderCruises, är med en marknadsandel på 35 procent den största aktören på den svenska resemarknaden. Fritidsresor etablerades 1962 och erbjuder charterresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, drygt 50 000 anställda och resor från 31 länder.