• TUI/

TUI Nordic/Fritidsresegruppen utvecklar flexibelt, globalt servicekontor för 16 miljoner

Report this content

För att skapa bättre förutsättningar för ett mer flexibelt och kundfokuserat arbetssätt genomför TUI Nordic, Nordens största researrangör, för närvarande en omfattande renovering på kontoret i Stockholm.

Visionen är att det nya kontoret ska vara en arbetsplats däranställda vill vara och stanna kvar, inspireras och känna sig både välkomnaochstolta, stimuleras till bra affärer och effektivitet och framförallt ha tillgång till en kreativ mötesplats där semesterdrömmar skapas.

– Syftet är att vi ska få en merflexibel, hållbar och lärande organisation med kortare beslutsvägar. Kontoret blir en modern mötesplats med all tänkbar teknik för alla som arbetar i verksamheten, säger Eivor Andersson, CEO.

Den första etappen av renoveringen står klar i början av maj och förväntan är stor bland medarbetarna på kontoret.

– Att flytta till flexibel arbetsmiljö ska bli mycket spännande och kommer säkerligen att ge våra tålmodiga kollegor som suttit i bygg- och renoveringsdamm det senaste halvåret en välbehövlig energiboost, säger Charlotte Wwiebe, Director HR&Organisation TUI.

Utvecklingen av den nya kontorsmiljön har skett i nära samarbete med de anställda genom arbets- och projektgrupper. Renoveringsarbetet sker i samarbete med AFA Fastigheter, hyresvärd för fastigheten på Söder Mälarstrand i Stockholm, och finansieras delvis av effektivisering av kontorsyta.

Inredningskonceptet

Atmosfär: På TUI Nordics nya kontor ska leendet sitta i väggarna. Här kommer man in i en miljö som andas glädje – för resandet, för mötena och inför förväntningarna. Detta är en samlingsplats för anställda och besökare och här skapas drömmar gemensamt. Entréplanet är piazzan, där spontana möten uppstår och alla ser varandra. En tillåtande plats där man gärna stannar till. Kollegorna från andra länder ska känna sig hemma och välkomna och stoltheten över företaget lysa fram överallt. Upp i huset finns arbetsytorna. Där väljer man plats efter dagens uppgifter, lite som att välja resmålen i en katalog. Inspiration och vi-känsla förmedlas genom ögonblicksbilder från resenärer i världen och blandas med realtidsinformation om flygningar, bokningar, väder.

Färg och form: I hela huset går färgskalan i klara kulörer, lite nedtonade med pastell. Basen är vit. Behagliga naturmaterial som trä, läder och sten finns med, liksom exotiska influenser som mönstrad mosaik och bambu. Textur och taktilitet är viktiga inslag, de ger känsla, liksom gröna växter, samlade till oaser. Formspråket är samtida med klassiska och nordiska influenser. Ljus och belysning är viktigt. Gärna några överraskande inslag, så att man hajar till!, men smart och funktionellt.

Bilder:

Bilder finns tillgängliga på begäran.

Mathias Bergendahl, Informationschef TUI Nordic: 08-720 74 96