Tullens gränsskyddsverksamhet allvarligt hotad

Inga extra medel i budgetpropositionen till Tullverket

I budgetpropositionen som överlämnats till Riksdagen finns inga extra resurser avsatta till tullverksamheten.
Något som får allvarliga konsekvenser för Tullverkets möjlighet att utföra sitt uppdrag.

Arbetet mot den grova organiserade brottsligheten, där handel med insmugglade varor som narkotika, vapen och alkohol är betydande, vilar i sitt yttersta på en fungerande gränskontroll.

- Tyvärr tvingas vi konstatera att olika regeringars politik genom åren nu fått så långtgående konsekvenser till följd av flerårig minskning av resurser till Tullverket att det blir omöjligt att kunna upprätthålla en ordentlig införselkontroll, säger TULL-KUST:s förbundsordförande Johan Lindgren.

Tullverket har i sitt budgetunderlag till regeringen krävt ökade resurser för att undvika de förödande konsekvenser resursbristen innebär för verksamheten.

Bemanningen har konstant sjunkit i Tullverket,  både i det legala flödet, men framför allt i gränsskyddsverksamheten.

Om regeringen menar allvar när man talar om hur viktigt det är att tackla problemen med narkotika, vapen, handgranater, svartsprit m m, ter det sig oerhört motsägelsefullt att inte bevilja de nödvändiga resurser Tullverket begär för att  fortsatt kunna bedriva en effektiv gränskontroll.

- Det kan inte sägas ofta nog, att det Tullverket för en billig penning stoppar på gränsen, blir en mångfalt större besparing för polisen, sjukvården, socialtjänsten och bidrar högst påtagligt till tryggheten i samhället. Politiken måste börja ta ansvar för helheten,  säger Vice ordförande  Ulf G. Persson.

För ytterligare information besök TULL-KUSTs hemsida
www.tullkust.se

TULL-KUST består av 2 000 tjänstemän anställda i Tullverket och Kustbevakningen