• TULL-KUST/

Uttalande från TULL-KUSTs kongress i Nacka angående den oroväckande reduceringen av de personella resurserna i Tullverket och Kustbevakningen.

Report this content

TULL-KUSTs kongress, som är samlad i Nacka och består av ombud anställda i Tullverket och Kustbevakningen från hela Sverige, konstaterar att minskningen av bemanningen i tullverksamheten fortsätter vilket är ytterst allvarligt. Tullverket har över åren minskat bemanningen så mycket i kärnverksamheten att kontrollerna i trafikflödet har minskat vilket är oroväckande och beklagligt.

Det har i dagarna uppmärksammats i media att Sverige avser införa gränskontroller på personer till följd av det stora flyktingflödet. Detta kommer att ställa ytterligare krav på Tullverket för att upprätthålla ett effektivt gränsskydd.

Kustbevakningen har vid ett flertal tillfällen de senaste åren, med stor framgång, engagerats i internationella insatser, till exempel Operation Triton och Operation Poseidon på Frontex uppdrag i Medelhavet. Detta har tagit stora personella resurser i anspråk från den dagliga verksamheten som fortgår runt Sveriges kuster. TULL-KUST är oroat över denna utveckling i Kustbevakningen och dess förmåga att verka för en hållbar havsmiljö och ökad säkerhet till sjöss med bibehållen kvalité till dess att rekryteringen av ny personal har hunnit ikapp.

Båda myndigheterna har även haft och kommer fortsatt ha stora pensionsavgångar vilka inte kompenserats över tid av motsvarande rekrytering.

Kontaktpersoner:

Peter Martinson, 1:e vice ordförande, 070-6769960