Han är Kristoffer Appelquists alternativa Jerringprismottagare

Report this content

Under idrottsgalan ikväll delas Jerringpriset ut. Komikern Kristoffer Appelquist vill uppmärksamma en position och idrottare som folket inte har kunnat rösta fram som Jerringprismottagare genom priset Tullaward, vilket ärar de som äras bör.

-       Det är samma sak varje år, målskyttar som Zlatan får priser men vi glömmer bort de som faktiskt gör en minst lika stor insats, målvakterna. Mattias Hugosson vaktade Gefle IFs mål i samtliga matcher förra året och höll nollan i vart tredje av dessa. Han är den målvakten i fotbollsallsvenskan som utan tvekan haft mest att göra; 126 räddningar och 37 insläppta mål säger ganska mycket om hans arbetsbelastning. Därför vill jag ge Mattias Hugosson en Tullaward, säger Kristoffer Appelquist.

Förutom äran får Mattias också 4 stycken exklusiva whiskeyglas framtagna i Kosta Boda och designade av formgivaren Jon Eliasson specifikt skapade för att ära pristagarna av Tullaward.

Tullaward är ett initiativ av Kristoffer Appelquist och den irländska whiskeyn Tullamore DEW och är instiftat för att ära de som äras bör – An Irish for whom honour is DEW. Tullaward har tidigare delats ut i samband med Nobelpriset till följande mottagare:

Tullaward Litteratur – David Lagercrantz, författare till boken ”Jag är Zlatan”

Tullaward Fysik – Rickard Nordstrand, stuntman till Mikael Persbrandt i Hamilton

Tullaward Medicin – Björn Waldebäck, landslagsläkare Tre kronor

Tullaward Ekonomi – Blocket

Tullaward Kemi – Sveriges bartenderkår

Om Tullaward – An Irish for whom honour is DEW

Tullaward är ett ärofyllt pris som tilldelas de som gjort insatser men inte fått den kredd de förtjänar. De som kommit i skymundan när andra fått stå i rampljuset, de som gjort skillnad men inte fått den uppmärksamhet som de är värda. Genom en skål äras de som äras bör – Honour for whom honour is DEW. Som initiativtagare till Tullaward står Kristoffer Appelquist och Tullamore DEW

Om Kristoffer Appelquist

Kristoffer Appelquist blev utsedd till årets manliga komiker 2012 vid svenska stand up-galan. Under två års tid har han gjort succé runtom i Sverige med den bejublade stand up-föreställningen ”KRIG” där han pratat om allt från den egna övervikten till fredsbevarande styrkor i Afghanistan. Utöver framträdanden på olika humorscener runtom i landet är Kristoffer ett känt ansikte i TV där han har setts i program som ”RAW comedy club” på Kanal 5, ”Parlamentet”, ”Adamlive”, ”Starke man”, ”Kontoret” och nu senast i ”Mitt liv är ett skämt” där han coachar svenska kända profiler i stand up. Kristoffer är en av våra största och mest kritikerrosade stand up-komiker.

Om Tullamore DEW

Tullamore DEW är Sveriges mest sålda irländska whiskey och den näst största i sin kategori i världen. Tullamore Dew grundades 1893 av Daniel E Williams och är original whiskeyn i Irish Coffee. Tullamore Dew ägs av William Grant & Sons, en oberoende familjeägd destillatör grundat av William Grant 1887. Idag drivs företaget av den femte generationen Grant och destillerar några av världens ledande spritsorter t.ex. Glenfiddich®, The Balvenie® Scotch Grant’s® Hendrick’s® Gin, Sailor Jerry®, Milagro® Tequila och Tullamore DEW®.

susanne.johansson@edelman.com

Taggar: