ANTONIA GIBSON NY VD PÅ TUNDRA FONDER

Report this content

Antonia Gibson är ny VD för Tundra Fonder - det svenska fondbolaget som fokuserar på unga tillväxtmarknader - efter att Jon Scheiber lämnar sin nuvarande roll efter sex år som VD. Antonia Gibson, som fram till nu har haft rollen som bolagets Chief Operating Officer, tillträdde sin nya roll den 15 maj. Hon har tidigare bl a varit complianceansvarig på AP4 och arbetat med investor relations- och hållbarhetsfrågor på Swedbank. Under perioden fram till 1 september kvarstår Jon Scheiber i fondbolaget som Senior Advisor to the Board och bistår i överlämningen till Gibson.

”Det ska bli oerhört roligt att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med vårt duktiga team. Tundra har en unik nisch med mångåriga kunskaper om unga tillväxtmarknader och vårt pionjärsarbete inom hållbarhet är något jag särskilt brinner för. Det är i Tundras investeringsuniversum som en stor del av den framtida tillväxten finns, och att stötta de bolag som förstår sin påverkan på den värld vi i framtiden ska leva i känns såväl logiskt som angeläget”, säger Antonia Gibson.

Tundra Fonder startade redan 2014 ett analyskontor i Karachi, Pakistan och bygger stor del av sin verksamhet på lokala samarbeten. Utöver personalen i Stockholm och Pakistan har Tundra även medarbetare på plats i Ho Chi Minh City i Vietnam. Under senare år har Tundra lagt ett stort fokus på hållbara investeringar på ett stort antal tillväxtmarknader i Asien och Afrika och fonden Tundra Sustainable Frontier Fund var bland de första fonderna som erhöll en Svanenmärkning år 2017. Fondbolaget har en tydlig partnerfilosofi och ägs till stora delar av anställda och styrelsen.

”Det har varit en fantastiskt spännande resa att få vara med och utveckla Tundra till en ledande aktör inom nya tillväxtmarknader. Jag kan inte tänka mig en mer lämplig efterträdare än Antonia och det ska bli roligt att följa bolagets fortsatta utveckling, fast nu i rollen som aktieägare”, säger Jon Scheiber.

I enlighet med gällande regelverk är tillsättandet av Antonia Gibson avhängigt av Finansinspektionens godkännande av sedvanlig ledningsprövning.

För mer information: www.tundrafonder.se
Antonia Gibson, VD Tundra Fonder
Antonia.gibson@tundrafonder.se  Telefon: 08-551 145 70

Andelar i värdepappersfonder kan både öka och minska i värde, det är därför inte säkert att man vid försäljning alltid får tillbaka investerade pengar. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Fondens värde kan variera kraftigt pga fondens sammansättning och de förvaltningsmetoder fondbolaget använder. Informationsbroschyren, årsredovisning, halvårsredogörelse, faktablad och övrig information finns på vår hemsida (www.tundrafonder.se). Du kan också kontakta oss om du vill att vi ska skicka dessa handlingar kostnadsfritt till dig.

Taggar: