Kylslagen höst i besöksnäringen

Report this content

Turismtermometern är ett nytt branschövergripande index för den svenska besöksnäringen. Det kyliga klimatet som råder inom handeln har dragit ner temperaturen inom besöksnäringen till nollgradigt. Det visar den första turismtermometern som presenteras idag.

HUI Research har på uppdrag av SHR, Svensk Handel och TransportGruppen frågat en panel av företagare inom camping, handel, hotell, persontransporter, restauranger, besöksmål och sevärdheter om deras förväntningar på de kommande fyra månadernas omsättning och sysselsättning. Svaren har vägts samman i ett index – turismtermometern.

Besöksnäringen blir allt viktigare för svensk ekonomi och den svenska arbetsmarknaden. Därför har några av besöksnäringens tyngsta aktörer gemensamt tagit fram ett mer heltäckande index som beskriver utvecklingen och de framtida förväntningarna inom näringen, säger Eva Östling Ollén, vd på SHR.

En del av syftet är att visa vilken bredd turismen har. Att olika delbranscher påverkar och påverkas av varandra. Avgörande för besöksnäringen är tillgänglighet och då är transporterna och infrastrukturen en viktig kugge i maskineriet, säger Maria Nygren, vice vd TransportGruppen.

I denna första mätning tror 42 procent av de tillfrågade företagen inom besöksnäringen att de kommer ha en högre omsättning de kommande fyra månaderna jämfört med samma period förra året. 20 procent tror att de kommer ha en lägre omsättning. Det råder dock stor variation mellan de olika branscherna. Andelen pessimister är högst inom handeln och hotellen där en fjärdedel tror på en minskad omsättning. Mest positiva är företagen inom restaurang- och persontransportbranschen där nästan hälften av de tillfrågade tror på en ökad omsättning.

När konjunkturen i svensk ekonomi viker och vi går mot mörkare tider kan julhandeln och shoppingturismen inför jul bli en viktig ljuspunkt för besöksnäringen. Vi ser att handeln har gått in i en ny tillväxtbana med lägre tillväxt, men företagen inom besöksnäringen har trots allt en mer positiv syn på framtiden än övriga handeln, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.

När det gäller den framtida sysselsättningen inom besöksnäringen tror 70 procent av företagen att de kommer ha lika många anställda under perioden september till december 2011 som under motsvarande period 2010. Det är dock fler som tror på minskad personalstyrka än som tror att de kommer nyanställa.
Under 2010 omsatte turismen i Sverige 255 miljarder kronor och bidrog till 162 000 arbetstillfällen. Turismens exportvärde – utländska besökares konsumtion i Sverige var 87 miljarder kronor, vilket var 50 procent mer än järn- och stålexporten och mer än dubbelt så mycket som värdet av den svenska personbilsexporten.

För ytterligare frågor och information, kontakta
Björn Lundell, pressekreterare, SHR

Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel,

Dag Gustavsson, pressekreterare, TransportGruppen