Momssänkning värmer kylig besöksnäring

Report this content

Temperaturen i svensk besöksnäring har sjunkit något sedan oktober 2011. Det visar Turismtermometern som mäter utveckling och framtidstro bland företag inom besöksnäringen. Mest positiva om framtiden är restauranger, campingar och hotell. Däremot är temperaturen fortsatt låg hos de företag i besöksnäringen som sysslar med handel och persontransporter.

Sedan den senaste termometern publicerades i oktober 2011 har temperaturen inom svensk besöksnäring glidit ner från nollan till under nollstrecket (-1). Inom handel och persontransport är det riktigt kyligt medan det råder ”momsfeber” inom restaurangbranschen. Optimismen verkar ha smittat av sig även på boendet där både hotell och campingar har högre förväntningar på framtiden nu än i höstas.

Sänkningen av restaurangmomsen gör att branschen vågar tro på framtiden och satsa på nyanställningar. Förhoppningsvis kan de positiva effekterna på sikt sprida sig till alla delar av besöksnäringen, säger Eva Östling Ollén, VD på SHR.

Bland företagen inom svensk besöksnäring tror 33 procent på en ökad omsättning för den egna verksamheten medan 25 procent tror på en minskning. Fler tror på nolltillväxt idag än i höstas och fler tror på en omsättningsminskning, från 20 procent till 25 procent.

Trots vissa branschers pessimism inför framtiden tror närmare 50 procent på en svensk konjunkturuppgång redan under 2012. Hotellen är något mer positiva än övriga branscher.

Nya jobb efter momssänkning
Trots det rådande konjunkturläget uppger så många som 44 procent av restaurangerna att de kommer att öka personalstyrkan under våren. Inom Handel och Persontransporter tror man däremot på lägre sysselsättning.

Definition av Turismtermometern (index)

Turismtermometerns framåtriktade index åskådliggörs via en termometer. Detta index beräknas som det genomsnittliga nettotalet för fyra frågor som handlar om företagens förväntningar på omsättning och sysselsättning för den egna verksamheten samt för sin bransch under den kommande fyramånadersperioden. Turismtermometern redovisas för besöksnäringen som helhet samt för de sex branscherna.

För intervju eller mer information ring gärna:

Eva Östling Ollén, VD, SHR, tfn 08-762 74 01

Yvonne Ingman, vice VD, Svensk Handel, tfn 010-471 85 48

Maria Nygren, vice VD, TransportGruppen, tfn 08-762 71 07

Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. SHR samlar drygt 4 000 medlemsföretag med sammanlagt 5 500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. www.shr.se

Svensk Handel arbetar med omvärldspåverkan och arbetsgivarfrågor och företräder medlemsföretag inom detaljhandel, partihandel och importverksamhet. Svensk Handel är den största organisationen inom Svenskt Näringsliv med 13 000 medlemsföretag och sammanlagt 23 000 arbetsplatser där 300 000 människor är verksamma.  www.svenskhandel.se

TransportGruppen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna. Inom TransportGruppen finns drygt 11 500 medlemsföretag med tillsammans ca 160 000 anställda. www.transportgruppen.se

SHR, Svensk Handel och TransportGruppen är medlemmar i Svenskt Näringsliv