Erica Eek förstärker Västsvenska Turistrådets mötessatsning

Hösten 2010 antogs affärsplanen för utvecklingen av Mötesindustrin i Västra Götalands-regionen för åren 2010-2015. Affärsplanen samlar regionens 49 kommuner kring en gemensam strategi med en gemensam beskrivning av mötesindustrins möjligheter att bidra till utveckling och tillväxt i regionen, även långt utanför besöksnäringen.

Som en del i att förverkliga affärsplanen pågår nu arbetet med att etablera Convention Bureauer på regionens högskole- och stora forskningsintensiva orter. Convention Bureauernas uppgift är att stödja kommun-, högskole- och forskningsledningar samt näringslivet att locka nationella och internationella kongresser och andra möten till orten .

Mötesindustrins affärsplan syftar till att stärka ortens, högskolans och näringslivets attraktivitet genom möten. Genom internationella möten kommer ortens forskare och andra lokala värdar att bli nationellt och internationellt uppmärksammade.  Härigenom skapas underlag för långsiktiga infrastrukturinvesteringar i regionen i och med att mötena är inplanerade många år i förväg.

”Vi är mycket glada att Erica idag börjar hos oss på Västsvenska Turistrådet för att ytterligare förstärka vårt arbete med att underlätta för regionens Convention Bureauer att locka vetenskapliga kongresser och organisationsmöten till regionen.

I vår långsiktiga satsning, som kommit långt redan under första verksamhetsåret, kommer Erica att betyda mycket för hela regionen. Ericas erfarenheter från att praktiskt genomföra evenemang och möten gör att vi kan ge ännu bättre support till regionens mötes och evenemangsutveckling” säger Gunilla Mitchell, VD på Västsvenska Turistrådet.

Erica Eek, som har en fil Kand. i Medie och Kommunikationsvetenskap från Göteborgs Universitet, kommer närmast från AUDI Göteborg där hon under flera år varit evenemangsansvarig.

"Jag ser fram emot att tillföra mina tidigare erfarenheter av nätverksbyggande och evenemang i näringslivet, till mötesindustrin. Jag tror på mötets potential att över tid stärka regionens utveckling och attraktionskraft genom att sammanföra olika grupper och kompetenser lokalt. Västra Götalandsregionen har en enorm potential både avseende infrastruktur, kompetens och upplevelsemässiga resurser som jag är sugen på att få vara med om att utveckla", säger Erica.

Västvenska Mötesindustrirådet är den del av Västsvenska Turistrådet som strategiskt arbetar med att utveckla regionens mötesindustri.

Mötesindustrin bidrar till den regionala utvecklingen bl.a. genom att möten som genomförs i regionen tillför oss kunskaper, ofta från världens främsta experter, som annars hade tillförts andra länder och regioner. På så sätt blir Västsverige attraktivare att bo, driva företag, studera, forska och investera i.