Everts Sjöbod tilldelas Ekoturismpriset 2016

Grebbestadsföretaget Everts Sjöbod tilldelades på torsdagskvällen Grand Travel Awards Ekoturismpris 2016. Priset delades ut av Ekoturismföreningen och Travel News vid en gala på Grand Hotel i Stockholm.

Everts Sjöbod drivs av bröderna Lars och Per Karlsson, och det är deras arbete med att utveckla det traditionella hummerfiske till en turistmagnet som skapar både exportintäkter och nya jobb som premieras. Ekoturismpriset går till den arrangör som bäst levandegjort och utvecklat svensk ekoturism under det senaste året. De nominerade kandidaterna hämtas från kvalitetsmärkningen Naturens Bästa - ett urval av de bästa naturresorna i Sverige.

- Det är en bekräftelse på att allt arbete vi och våra familjer har lagt ner genom åren har varit steg i rätt riktning. Det har varit viktigt för oss att bygga ett företag som inte bara kan försörja oss för stunden, utan som också är långsiktigt hållbart och ansvarsfullt mot havet, bygden och kommande generationer, säger Lars Karlsson.

Har skapat nya säsonger

Ekoturismföreningen och Travel News framhåller Everts Sjöbod som ett gott exempel på handlingskraftiga entreprenörer vars arbete gjort att Bohuslän numera förknippas även med annan typ av turism än sol, sommar och bad. Skaldjursturismen lockar nämligen besökare även utanför högsäsong. Att man dessutom genom att kombinera saltstänkt hummerfiske med skaldjurssupé och övernattning bidrar till att nyttja resursen hummer på bästa vis anges också som en positiv faktor.

- Ett stort grattis till Everts Sjöbod. Deras skaldjursupplevelser är ett populärt inslag på flera av våra pressresor för internationella journalister, och har lett till stor uppmärksamhet i internationell media. Dessutom har omställningen från att enbart ta emot svenska gäster till att även satsa på internationella besökare förlängt säsongen och genererat mer turistinkomster till Västsverige, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Motivering:

"Med Grebbestad som bas har bröderna Karlsson skapat upplevelseprodukter som lockar besökare från både när och fjärran. En mix av saltstänkta vågor, genuint kustfiske, marina läckerheter professionellt blandat med läckra måltider, mysigt boende och ansvar för miljö och natur.Grattis Per och Lars med familjer som varit med och skapat en ny säsong för Bohuslän!"

Lars Karlsson, ägare Everts Sjöbod

Per Jiborn, generalsekreterare Ekoturismföreningen
Telefon: 0490-137 50 eller 073-3 74 59 95

Foto: Roger Borgelid/vastsverige.com

Ett stort grattis till Everts Sjöbod. Deras skaldjursupplevelser är ett populärt inslag på våra pressresor för internationella journalister, och har lett till stor uppmärksamhet i internationell media.
Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige