Gästnattsrekord för västsvenska besöksnäringen i sommar

Den rekordvarma sommaren 2018 får positiva konsekvenser för Västsveriges hotell, stugbyar, vandrarhem och campinganläggningar. Antalet noterade gästnätter i regionen under juni, juli och augusti stiger till 4,8 miljoner – vilket är all time high och en ökning med 200 000 jämfört med det tidigare rekordet som noterades 2017.

Gästnätterna är fördelade på 2,5 miljoner inom hotell, stugbyar och vandrarhem samt 2,3 miljoner inom camping – även detta rekordsiffror inom respektive segment. Svenskarna står för drygt 3,2 miljoner av dessa gästnätter, medan Norge är den utlandsmarknad som noteras för flest besök (773 000) – en ökning med 5,6 procent. Även de tyska gästnätterna ökar med hela 15,8 procent till drygt 247 000.

- Otroligt roligt att kunna notera sommarrekord och all time high för gästnätter i Västsverige även i år. Det fina vädret, stark valuta och god marknadsföring är givetvis framgångsfaktorer som bör nämnas i sammanhanget, liksom goda insatser från alla duktiga besöksnäringsföretag i regionen, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Stark tillväxt i Bohuslän och Göteborg

Bryter man ner siffrorna per segment och delområde är det Bohuslän som går framåt mest när det gäller procentuell ökning av antalet gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem. Bohuslän ökar med 8,1 procent till drygt 530 000 gästnätter. Inom camping är det Göteborgsregionen som sticker ut med en ökning på 17,4 procent, vilket motsvarar drygt 41 000 gästnätter.

- Det har varit hög beläggning både på hotellen i Göteborgsregionen och camping i Bohuslän, vilket säkerligen är en förklaring till att trycket flyttas över till campingarna i Göteborg istället, säger Fredrik Lindén.

Kontakta för mer info

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige
Mail: fredrik.lindén@vastsverige.com

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige