GPS-styrda podcasts ska lyfta den bohuslänska besöksnäringen

Nu ska bilförare som kör i eller passerar igenom Bohuslän upptäcka regionen med hjälp av podcasts. Turistrådet Västsverige har i samarbete med Volvo Cars innovationsteam tagit fram en app som uppmuntrar bilföraren till att ta vägen förbi bohuslänska besöksmål.

Konceptet baseras på en idé som handlar om att bilföraren ska ta tillvara på tiden i bilen på bästa sätt, så att bilkörningen inte bara handlar om att transportera sig från en plats till en annan. Bilkörningen ska istället vara en del av reseupplevelsen och uppfattas som något trevligt, för att göra bilföraren till en gladare och piggare förare. Forskning visar på att en gladare och piggare förare är en säkrare förare, vilket ligger i linje med Volvo Cars kärnvärden.

Parallellt så arbetar Turistrådet Västsverige med hur man kan göra upplevelsen i Bohuslän mer attraktiv för både turister och boende i området. Det handlar om att maximera upplevelsen.

- Ett mycket spännande projekt som förhoppningsvis kan växa ännu mer. Min förhoppning är att det ska finnas möjlighet att spela in fler podcasts om ännu fler besöksmål längre fram, säger Anders Nykvist, chef produktutveckling, Turistrådet Västsverige.

Leverera turistinformation på ett enkelt och lättförståeligt sätt - via professionella podcast utvalda beroende på destination och personliga intressen

Podcast-programmen är inspelade i samverkan med lokala entreprenörer inom besöksnäringen i Bohuslän – såväl företag som destinationsbolag och kommuner, som alla har investerat i podcasts som rymmer information om respektive företag eller kommun som besöksmål. Turistrådet Västsverige har bidragit med information kring destinationerna.

- Alla tekniska lösningar som ökar tillgängligheten är positiva. I vår del av Bohuslän finns så mycket historia att upptäcka. Genom att investera i poddar från och om exempelvis Marstrand, Tjörn och Orust kan vi sätta fokus på både våra stora besöksmål och på de okända historierna  som inte alltid kommer fram annars, säger Ann H Haraldsson, vd Södra Bohuslän Turism.

Den som laddar ner appen till sin telefon får tillgång till samtliga podcasts, som består av välproducerade program gjorda av radiojournalister i syfte att leverera turisminformation på ett enkelt och lättförståeligt sätt. Förhoppningen är att växa än mer för att öka värdet för besökare att komma till Bohuslän.

- Ska man exempelvis köra mellan Göteborg och Svinesund är det bara att ställa in resrutten i appen. Därefter kan man välja podcasts utifrån parametrar som om man är natur- eller kulturintresserad eller om man reser med eller utan barn. Och eftersom poddarna blandas med musik, så blir det precis som att lyssna på radio, en radiokanal som handlar om din resa, säger Anders Nykvist.

Appen kommer snart för iPhone

I maj släpps appen för iPhone, och då kan alla bilförare upptäcka Bohuslän och dess fantastiska besöksmål på ett helt nytt sätt. Och eftersom appen körs i telefonen, så fungerar den oavsett bilmärke och lika bra på bussen eller tåget. Appen heter TripTale. Volvo Cars samarbetar även med Destination Jönköping kring hur man med podcast kan maximera besöksupplevelsen.

Anders Nykvist, chef produktutveckling Turistrådet Västsverige
Mail: anders.nykvist@vastsverige.com