Högtryck och stora förväntningar i den västsvenska besöksnäringen

Trots det dåliga sommarvädret så råder det i alla fall högtryck inom den västsvenska besöksnäringen. Antalet gästnätter under januari-april ökade med 9 procent gentemot 2014, och den positiva trenden fortsätter i sommar. Turistrådet Västsveriges Besöksnäringsindex, som mäter företagens förväntningar kring gästnätter, besökare och kunder har på ett år stigit från 58 till 69.

Besöksnäringsindex genomförs tre gånger per år. Via ett webbformulär svarar företagarna på frågor kring hur föregående period har gått samt vilka förväntningar man har på kommande säsong. Årets andra undersökning visar alltså på positiva resultat.

- Omkring hälften av alla boendeanläggningar, restauranger/caféer och aktivitetsföretag nådde högre omsättning under mars-maj än vad man förväntade sig i början av året. Bland boendeanläggningarna ökade 58 procent sin omsättning under mars-maj 2015. Vid den förra undersökningen, som gjordes i början av året, förväntade sig 36 procent bättre omsättning. Otroligt glädjande siffror, som skapar stor optimism inför sommaren, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Väder, vind och valuta

Närmare hälften av boendeanläggningarna i Västsverige har fler bokningar inför perioden juni-augusti 2015 än vad man hade inför samma period 2014. Besöksnäringsindex visar också att hälften av företagen tror på ökad omsättning inför sommaren. Något de har fog för då hela 41 procent av besöksnäringsföretagen gick med vinst, och endast 16 procent uppvisade en förlust.

- Vädret förra sommaren var fantastiskt, vilket alltid genererar fler bokningar kommande år. Den svaga svenska kronan gör också att svenskarna stannar i Sverige, och att det kommer hit fler utländska turister. Dessutom har hela branschen utvecklats på senare år. Företagarna har lyckats både när det gäller utveckling av nya produkter samt när det gäller marknadsföring, både i Sverige och internationellt, säger Fredrik Lindén.

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige (telefon 031-818308 eller mail fredrik.linden@vastsverige.com)

Ann-Sofie Strömbäck, analytiker Turistrådet Västsverige (telefon 031-818340 eller mail ann-sofie.stromback@vastsverige.com